Magma
17.02.2021
Bærekraftanalytiker Thina Saltvedt mener bedrifter må gå bort fra å isolere arbeidet med bærekraft til én person eller én avdeling, men la denne jobben gjennomsyre hele forretningsdriften. Snart er dette påkrevd, mener eksperten, som for alvor har satt bærekraftige investeringer på dagsorden.
For to år siden byttet Thina Saltvedt ut tittelen oljeanalytiker med bærekraftanalytiker, og er i dag ansvarlig for Nordeas satsing på bærekraft.
BÆREKRAFT OG ALARMKLOKKER
Begynner vi å bli lei av ordet bærekraft? For mange ringer det alarmklokker etterfulgt av en jevn strøm av negative meldinger hver gang ordet nevnes. Klimakrise, endeløse advarsler om klodens tilstand, og statsledere som fornekter alvoret. Hva kan vi egentlig konkret gjøre - og er det så vanskelig?
Saltvedt ser ikke behovet for glossy rapporter eller store visjoner. Det viktigste er å begynne å tenke annerledes. Ikke minst gjelder dette de små og mellomstore bedriftene.
- Jeg har full forståelse for at mindre bedrifter ikke har kapasitet til å bruke ressurser på bærekraft slik store selskaper har. Allikevel er faren å bli irrelevant om man ikke tar dette på alvor. Når det kreves at bedrifter må vise til hele produksjonssyklusen, må man kunne verifisere hvor innsatsfaktorene kommer fra, og hvordan de er produsert. De som ikke tenker på dette, vil møte store utfordringer i tiden fremover. Ingen forlanger en full oversikt, bare begynn å tenke på det, råder Saltvedt.
Tiden er åpenbart forbi der en ansatt sitter i en krok og lager en fin bærekraftsrapport som ofte havner i skuffen. For å unngå dette må bærekraft gjennomsyre hele forretningsstrategien.
- Dette skjer ikke over natta, men vi må tenke over hvordan vi faktisk får det inn i hele driften vår. Inves-torer ser etter dette i økende grad, og de stiller flere og flere kritiske spørsmål. «Dere snakker om det, men gjør det ikke. Hvorfor?» advarer Saltvedt.
Hva med de små kunnskapsbedriftene?
- Begynn med det
Gå til medietBÆREKRAFT OG ALARMKLOKKER
Begynner vi å bli lei av ordet bærekraft? For mange ringer det alarmklokker etterfulgt av en jevn strøm av negative meldinger hver gang ordet nevnes. Klimakrise, endeløse advarsler om klodens tilstand, og statsledere som fornekter alvoret. Hva kan vi egentlig konkret gjøre - og er det så vanskelig?
Saltvedt ser ikke behovet for glossy rapporter eller store visjoner. Det viktigste er å begynne å tenke annerledes. Ikke minst gjelder dette de små og mellomstore bedriftene.
- Jeg har full forståelse for at mindre bedrifter ikke har kapasitet til å bruke ressurser på bærekraft slik store selskaper har. Allikevel er faren å bli irrelevant om man ikke tar dette på alvor. Når det kreves at bedrifter må vise til hele produksjonssyklusen, må man kunne verifisere hvor innsatsfaktorene kommer fra, og hvordan de er produsert. De som ikke tenker på dette, vil møte store utfordringer i tiden fremover. Ingen forlanger en full oversikt, bare begynn å tenke på det, råder Saltvedt.
Tiden er åpenbart forbi der en ansatt sitter i en krok og lager en fin bærekraftsrapport som ofte havner i skuffen. For å unngå dette må bærekraft gjennomsyre hele forretningsstrategien.
- Dette skjer ikke over natta, men vi må tenke over hvordan vi faktisk får det inn i hele driften vår. Inves-torer ser etter dette i økende grad, og de stiller flere og flere kritiske spørsmål. «Dere snakker om det, men gjør det ikke. Hvorfor?» advarer Saltvedt.
Hva med de små kunnskapsbedriftene?
- Begynn med det