Våre Veger
25.02.2021
Mesteparten av grus og pukk-logistikken går på kjøl, og det pågår en kraftig fornyelse av kapasiteten i bransjen.
NÅR DET KOMMER til store volum, er båten førstevalget. En enkelt grusbåt kan frakte 2500 tonn i hver tur, tilsvarende godt over 100 semibiler dersom samme kvantum skulle vært tatt langs veg.
Og ifølge Kystverkets kalkulator for overføring av gods fra veg til kjøl innebærer frakt av nevnte kvantum over samme avstand rundt en sjettedel av CO2-utslippet når det tas med båt.
Tynnet ut i bestanden
Men båtene har stort forbedringspotensial. Tjenesten som grusbåt er ofte siste tjeneste for mange av kystens bulklastebåter. Lasten er røff i seg selv, og lossing med baugen opp i fjæresteinene på mange slags utilgjengelige steder røyner på materiellet. Fortsatt går det mange grusbåter med byggeår tilbake til 60og 70-tallet, men det siste tiåret har bestanden av «grushunder» blitt tynnet ut.
Et bransjeløft
Seaworks i Harstad er et av rederiene som har utmerket seg med å skif
Gå til medietOg ifølge Kystverkets kalkulator for overføring av gods fra veg til kjøl innebærer frakt av nevnte kvantum over samme avstand rundt en sjettedel av CO2-utslippet når det tas med båt.
Tynnet ut i bestanden
Men båtene har stort forbedringspotensial. Tjenesten som grusbåt er ofte siste tjeneste for mange av kystens bulklastebåter. Lasten er røff i seg selv, og lossing med baugen opp i fjæresteinene på mange slags utilgjengelige steder røyner på materiellet. Fortsatt går det mange grusbåter med byggeår tilbake til 60og 70-tallet, men det siste tiåret har bestanden av «grushunder» blitt tynnet ut.
Et bransjeløft
Seaworks i Harstad er et av rederiene som har utmerket seg med å skif