AddToAny

Ikke lenger bare «grushunder» å se langs leia

Ikke lenger bare «grushunder» å se langs leia
Mesteparten av grus og pukk-logistikken går på kjøl, og det pågår en kraftig fornyelse av kapasiteten i bransjen.
NÅR DET KOMMER til store volum, er båten førstevalget. En enkelt grusbåt kan frakte 2500 tonn i hver tur, tilsvarende godt over 100 semibiler dersom samme kvantum skulle vært tatt langs veg.
Og ifølge Kystverkets kalkulator for overføring av gods fra veg til kjøl innebærer frakt av nevnte kvantum over samme avstand rundt en sjettedel av CO2-utslippet når det tas med båt.

Tynnet ut i bestanden
Men båtene har stort forbedringspotensial. Tjenesten som grusbåt er ofte siste tjeneste for mange av kystens bulklastebåter. Lasten er røff i seg selv, og lossing med baugen opp i fjæresteinene på mange slags utilgjengelige steder røyner på materiellet. Fortsatt går det mange grusbåter med byggeår tilbake til 60og 70-tallet, men det siste tiåret har bestanden av «grushunder» blitt tynnet ut.

Et bransjeløft
Seaworks i Harstad er et av rederiene som har utmerket seg med å skif
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt