Magma
27.10.2020
Allerede før hun startet på markedsføringsstudiene på BI, drev Iben Bergstrøm målbevisst merkebygging. Av seg selv. Det fikk hun valuta for da hun startet egen bedrift.
Jeg hadde en tydelig visjon om en bedrift jeg ville starte. Den hårete planen var å lage et klesmerke som skilte seg ut, og der farger var en kjerne. Akkurat det hadde jeg tenkt på lenge. Men jeg trengte penger til å kunne satse skikkelig. Da jeg søkte Innovasjon Norge om midler til oppstart i 2017, var den merkevaren jeg hadde bygget opp rundt meg selv, en viktig begrunnelse for at jeg fikk tildelt penger. Min egen merkevare som fargerik var en sentral del av bedriftsideen og utløsende for at jeg fikk midler, fastslår gründer, designer, konsulent, markedsføringsentusiast og foreleser Iben Bergstrøm (31).
FARGETEKNOLOGISK VERKTØY
Det er farger som er Ibens pasjon. Nettopp farger ble dermed kjernen i klesmerket Color Vision, som formelt ble etablert for halvannet år siden.
- Farger er utrolig viktige for oss! Folk viser hvem de er gjennom farger. Mitt fargeunivers er alt annet enn sort, og jeg tror mange hadde blitt gladere av å bruke mer farger i garderoben, fastslår hun.
Og merkevaren Iben Bergstrøm er en levende reklame for sitt eget merke - entusiastisk ikledd illrøde bukser med utpreget sleng, en bluse med lange snipper som sjatterer i grønt, mørk fiolett og lilla og med et fuksiafarget ullsjal nonsjalant slynget rundt halsen.
Iben går nærmest vitenskapelig til verks når det gjelder farger. Da hun søkte virkemiddelapparatet om penger, var det basert på en plan om å utvikle et fargematchingsverktøy som skulle hjelpe kunder å finne ut hva de kler, og hvordan plaggene kan settes sammen. Resultatet ble The Color Matcher, som matcher plagg i kolleksjonen basert på fargeteori.
Men det
Gå til medietFARGETEKNOLOGISK VERKTØY
Det er farger som er Ibens pasjon. Nettopp farger ble dermed kjernen i klesmerket Color Vision, som formelt ble etablert for halvannet år siden.
- Farger er utrolig viktige for oss! Folk viser hvem de er gjennom farger. Mitt fargeunivers er alt annet enn sort, og jeg tror mange hadde blitt gladere av å bruke mer farger i garderoben, fastslår hun.
Og merkevaren Iben Bergstrøm er en levende reklame for sitt eget merke - entusiastisk ikledd illrøde bukser med utpreget sleng, en bluse med lange snipper som sjatterer i grønt, mørk fiolett og lilla og med et fuksiafarget ullsjal nonsjalant slynget rundt halsen.
Iben går nærmest vitenskapelig til verks når det gjelder farger. Da hun søkte virkemiddelapparatet om penger, var det basert på en plan om å utvikle et fargematchingsverktøy som skulle hjelpe kunder å finne ut hva de kler, og hvordan plaggene kan settes sammen. Resultatet ble The Color Matcher, som matcher plagg i kolleksjonen basert på fargeteori.
Men det