I Oslo for eksempel vil byrådet at 25 prosent av alle reiser skal være med sykkel i 2025.
En oppfatning har kanskje vært at det er lettere for folk i byen å bruke sykkel, fordi avstandene ofte er kortere og tilretteleggingen bedre. På små steder ser vi for oss lange og smale landeveier der syklistene må sloss om plassen mot bilene for å komme seg fram.
Likevel er det flere hverdagsreiser som blir gjort med sykkel i Sauda på Vestlandet enn i Oslo.
Hvorfor det?
Størst prioritet i byene
I Sauda utgjør sykkel 9 prosent av alle hverdagsreiser. Det viser en reisevaneundersøkelse fra 2018.
I Oslo, for eksempel, er tallet 7 prosent.
Forskere vet allerede mye om sykling i byen. Transportøkonomisk institutt (TØI) i Oslo har laget rapporter om hvordan man skal gjøre byen bedre for syklister, som for eksempel å lage egne sykkelstier, bedre lyskryss, lavere fortauskanter, mindre utbygging utenfor sentrum og så videre.
Men lite forskning er gjort på de mindre stedene i Norge. Til nå.
Hva med småbyene?
- Hensikten med dette prosjektet har vært å gjøre mindre steder bedre i stand til