AddToAny

Hvordan mission motiverer ansatte til gode prestasjoner Foreningsnytt

SAMMENDRAG Et mission uttrykker et selskaps unike og varige formål. Alle typer organisasjoner kan ha et mission, men det varierer i hvilken grad selskaper promoterer og tar i bruk
mission som en del av sin strategi og ledelse. Selskaper som tar mission på alvor, kalles mission-drevne organisasjoner fordi de har et formål som oppsummerer selskapets overordnede mål og verdier, og en strategi som støtter opp under utøvelsen av mission. Globalt er det en trend at organisasjoner har et prososialt mission, altså at de vil gjøre noe for andre. Slike selskaper tiltrekker seg
INNLEDNING
Et mission (eksistenserklæring1) defineres som et formelt utsagn som uttrykker et selskaps unike og varige formål (Desmidt, Prinzie, & Decramer, 2011, s. 469).
Mission kommuniserer selve grunntanken bak et sel
1. Vanskelig å finne et dekkende begrep på norsk.

derfor medarbeidere med en sterk prososial motivasjon. Denne artikkelen bygger på et fireårig forskningsprosjekt rettet mot å forstå mer om betydningen av ansattes prososiale motivasjon i et mission-drevet selskap med «helping save lives» som rettesnor for det de gjør. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hvordan mission motiverer de ansatte, og hvilke konsekvenser dette har i Laerdal Medical, som er en multinasjonal leverandør av medisinsk opplærings- og behandlingsutstyr for livreddende førstehjelp.

skap, selve rasion d'être for hva selskapet gjør, og hvorfor selskapet er til (Drucker, 1974). Ireland og Hitt (1992) argumenterer for at mission er en sentral komponent i et selskap, og at mission må henge tydelig sammen med selskapets strategi. Et mission gir fire fordeler for et selskap. For det første gir det selskapet et overordnet mål og en retning. Deretter hjelper det selskapet med å allokere ressursene basert på mission. For det tredje hjelper mission selskapet med å kommunisere effektivt med både interne og eksterne interessenter. Det fjerde og siste punktet er at mission bidrar til å inspirere og motivere medarbeiderne fordi det gir innsikt og skaper engasjement rundt formålet. En metastudie av 20 års forskning på sammenhengen mellom mission og et selskaps prestasjoner finner en liten, men positiv effekt (Desmidt mfl., 2011).
Mission er nært forbundet med et selskaps visjon. En visjon defineres som en fremtidsrettet idealisering av hva en organisasjon ønsker å oppnå (Conger & Kanungo, 1988; House, 1977). En visjon er også et formelt utsagn som er relativt abstrakt, som ofte er et bilde på noe man skal oppnå på lang sikt, og som i mindre grad er tidsavgrenset. Her ligger også utfordringen: En visjon sier sjeldent noe om hvordan man skal gå frem for å oppfylle visjonen (Conger & Kanungo, 1998). Til sammenlikning vil mission være mer konkret og få frem organisasjonens unike og varige formål, men også noe abstrakt med hensyn til hvordan mission skal oppfylles. Et eksempel er Disney. De har som visjon om å «være en av verdens ledende produsenter og tilbydere av underholdning og informasjon», mens de har som mission å «bruke sin portefølje av merker til å differensiere på innhold, tjenester og produkter, og utvikle verdens mest kreative, innovative og lønnsomme underholdningsopplevelse med tilhørende produkter». For Disney henger visjon og mission sammen. Visjonen forteller oss at Disney vil være ledende i det globale markedet for underholdningstjenester, og vi kan merke oss at mission er mer konkret ved å peke ut en retning for både ledelse og strategi innen produktutvikling, organisasjonsstruktur og markedsføring.
Organisasjoner som har et klart og tydelig formål og et ønske om å gjøre noe for andre, noe som gagner samfunnet og ikke bare vektlegger profitt, blir kalt
mission-drevne organisasjoner (Brickson, 2007; Margolis & Walsh, 2003). Eksempler på bransjer som har mission-drevne organisasjoner, er sykehus, brann- og politivesen, regjering, forsvaret, universiteter, frivillige organisasjoner og sikkerhetsbaserte organisasjoner som nyter stor tillit, så som flyselskaper og olje- og energiselskaper. Eksempler på slike organisasjoner er Patagonia, som har følgende mission: «Vi gjør forretninger fordi vi skal redde planeten vår», eller Laerdal Medical med sin vektlegging av «helping save lives». Laerdals visjon er at «ingen skal dø eller invalidiseres unødvendig i forbindelse med fødsel eller som følge av plutselig sykdom, alvorlig ulykke eller pasientskade». Ut fra dette har Laerdal utviklet en strategi om å «bidra til å redde 500 000 flere liv, hvert år, innen 2020». Med understrekning av ordet bidra. De tre elementene mission, visjon og strategi henger sammen og styrer målet i Laerdal om å bidra til å redde liv. Mission-drevne organisasjoner tiltrekker seg ofte medarbeidere med en sterk prososial motivasjon om å gjøre noe for andre (Grant, 2008). Forskning knyttet til mission har ofte handlet om betydningen av mission for selskapets finansielle prestasjoner, og i mindre grad om hvordan
mission motiverer de ansatte til å prestere. Derfor vet vi mindre om fordelene og ulempene ved å bruke
mission som en kilde til motivasjon. Formålet med vårt prosjekt har derfor vært å undersøke hvordan
mission motiverer de ansatte, og hvilke konsekvenser dette har i Laerdal Medical
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt