Magma
29.10.2019
SAMMENDRAG Et mission uttrykker et selskaps unike og varige formål. Alle typer organisasjoner kan ha et mission, men det varierer i hvilken grad selskaper promoterer og tar i bruk
mission som en del av sin strategi og ledelse. Selskaper som tar mission på alvor, kalles mission-drevne organisasjoner fordi de har et formål som oppsummerer selskapets overordnede mål og verdier, og en strategi som støtter opp under utøvelsen av mission. Globalt er det en trend at organisasjoner har et prososialt mission, altså at de vil gjøre noe for andre. Slike selskaper tiltrekker seg
INNLEDNING
Et mission (eksistenserklæring1) defineres som et formelt utsagn som uttrykker et selskaps unike og varige formål (Desmidt, Prinzie, & Decramer, 2011, s. 469).
Mission kommuniserer selve grunntanken bak et sel
1. Vanskelig å finne et dekkende begrep på norsk.
derfor medarbeidere med en sterk prososial motivasjon. Denne artikkelen bygger på et fireårig forskningsprosjekt rettet mot å forstå mer om betydningen av ansattes prososiale motivasjon i et mission-drevet selskap med «helping save lives» som rettesnor for det de gjør. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hvordan mission motiverer de ansatte, og hvilke konsekvenser dette har i Laerdal Medical, som er en multinasjonal leverandør av medisinsk opplærings- og behandlingsutstyr for livreddende førstehjelp.
skap, selve rasion d'être for hva selskapet gjør, og hvorfor selskapet er til (Drucker, 1974). Ireland og Hitt (1992) argumenterer for at mission er en sentral komponent i et selskap, og at mission må henge tydelig sammen med selskapets strategi. Et mission gir fire fordeler for et selskap. For det første gir det selskapet et overordnet mål og en retning. Deretter hjelper det selskapet med å allokere ressursene basert på mission. For det tredje hjelper mission selskapet med å kommunisere effektivt med både interne og eksterne interessenter. Det fjerde og siste punktet er at mission bidrar til å inspirere og motivere medarbeiderne fordi det gir innsikt og skaper engasjement rundt formålet. En metastudie av 20 års forskning på sammenhengen mellom mission og et selskaps prestasjoner finner en liten, men positiv effekt (Desmidt mfl., 2011).
Mission er nært forbundet med et selskaps visjon. En visjon defineres som en fremtidsrettet idealisering av hva en organisasjon ønsker å oppnå (Conger & Kanungo, 1988; House, 1977). En visjon er også et formelt utsagn som er relativt abstrakt, som ofte er et bilde på noe man skal oppnå på lang sikt, og som i mindre grad er tidsavgrenset. Her ligger også utfordringen: En visjon sier sjeldent noe om hvordan man skal gå frem for å oppfylle visjonen (Conger & Kanungo, 1998). Til sammenlikning vil mission være mer konkret og få frem organisasjonens unike og varige formål, men også noe abstrakt med hensyn til hvordan mission skal oppfylles. Et eksempel er Disney. De har som visjon om å «være en av verdens ledende produsenter og tilbydere av underholdning og informasjon», mens de har som mission å «bruke sin portefølje av merker til å differensiere på innhold, tjenester og produkter, og utvikle verdens mest kreative, innovative og lønnsomme underholdningsopplevelse med tilhørende produkter». For Disney henger visjon og mission sammen. Visjonen forteller oss at Disney vil være ledende i det globale markedet for underholdningstjenester, og vi kan merke oss at mission er mer konkret ved å peke ut en retning for både ledelse og strategi innen produktutvikling, organisasjonsstruktur og markedsføring.
Organisasjoner som har et klart og tydelig formål og et ønske om å gjøre noe for andre, noe som gagner samfunnet og ikke bare vektlegger profitt, blir kalt
mission-drevne organisasjoner (Brickson, 2007; Margolis & Walsh, 2003). Eksempler på bransjer som har mission-drevne organisasjoner, er sykehus, brann- og politivesen, regjering, forsvaret, universiteter, frivillige organisasjoner og sikkerhetsbaserte organisasjoner som nyter stor tillit, så som flyselskaper og olje- og energiselskaper. Eksempler på slike organisasjoner er Patagonia, som har følgende mission: «Vi gjør forretninger fordi vi skal redde planeten vår», eller Laerdal Medical med sin vektlegging av «helping save lives». Laerdals visjon er at «ingen skal dø eller invalidiseres unødvendig i forbindelse med fødsel eller som følge av plutselig sykdom, alvorlig ulykke eller pasientskade». Ut fra dette har Laerdal utviklet en strategi om å «bidra til å redde 500 000 flere liv, hvert år, innen 2020». Med understrekning av ordet bidra. De tre elementene mission, visjon og strategi henger sammen og styrer målet i Laerdal om å bidra til å redde liv. Mission-drevne organisasjoner tiltrekker seg ofte medarbeidere med en sterk prososial motivasjon om å gjøre noe for andre (Grant, 2008). Forskning knyttet til mission har ofte handlet om betydningen av mission for selskapets finansielle prestasjoner, og i mindre grad om hvordan
mission motiverer de ansatte til å prestere. Derfor vet vi mindre om fordelene og ulempene ved å bruke
mission som en kilde til motivasjon. Formålet med vårt prosjekt har derfor vært å undersøke hvordan
mission motiverer de ansatte, og hvilke konsekvenser dette har i Laerdal Medical
Gå til medietINNLEDNING
Et mission (eksistenserklæring1) defineres som et formelt utsagn som uttrykker et selskaps unike og varige formål (Desmidt, Prinzie, & Decramer, 2011, s. 469).
Mission kommuniserer selve grunntanken bak et sel
1. Vanskelig å finne et dekkende begrep på norsk.
derfor medarbeidere med en sterk prososial motivasjon. Denne artikkelen bygger på et fireårig forskningsprosjekt rettet mot å forstå mer om betydningen av ansattes prososiale motivasjon i et mission-drevet selskap med «helping save lives» som rettesnor for det de gjør. Formålet med prosjektet har vært å undersøke hvordan mission motiverer de ansatte, og hvilke konsekvenser dette har i Laerdal Medical, som er en multinasjonal leverandør av medisinsk opplærings- og behandlingsutstyr for livreddende førstehjelp.
skap, selve rasion d'être for hva selskapet gjør, og hvorfor selskapet er til (Drucker, 1974). Ireland og Hitt (1992) argumenterer for at mission er en sentral komponent i et selskap, og at mission må henge tydelig sammen med selskapets strategi. Et mission gir fire fordeler for et selskap. For det første gir det selskapet et overordnet mål og en retning. Deretter hjelper det selskapet med å allokere ressursene basert på mission. For det tredje hjelper mission selskapet med å kommunisere effektivt med både interne og eksterne interessenter. Det fjerde og siste punktet er at mission bidrar til å inspirere og motivere medarbeiderne fordi det gir innsikt og skaper engasjement rundt formålet. En metastudie av 20 års forskning på sammenhengen mellom mission og et selskaps prestasjoner finner en liten, men positiv effekt (Desmidt mfl., 2011).
Mission er nært forbundet med et selskaps visjon. En visjon defineres som en fremtidsrettet idealisering av hva en organisasjon ønsker å oppnå (Conger & Kanungo, 1988; House, 1977). En visjon er også et formelt utsagn som er relativt abstrakt, som ofte er et bilde på noe man skal oppnå på lang sikt, og som i mindre grad er tidsavgrenset. Her ligger også utfordringen: En visjon sier sjeldent noe om hvordan man skal gå frem for å oppfylle visjonen (Conger & Kanungo, 1998). Til sammenlikning vil mission være mer konkret og få frem organisasjonens unike og varige formål, men også noe abstrakt med hensyn til hvordan mission skal oppfylles. Et eksempel er Disney. De har som visjon om å «være en av verdens ledende produsenter og tilbydere av underholdning og informasjon», mens de har som mission å «bruke sin portefølje av merker til å differensiere på innhold, tjenester og produkter, og utvikle verdens mest kreative, innovative og lønnsomme underholdningsopplevelse med tilhørende produkter». For Disney henger visjon og mission sammen. Visjonen forteller oss at Disney vil være ledende i det globale markedet for underholdningstjenester, og vi kan merke oss at mission er mer konkret ved å peke ut en retning for både ledelse og strategi innen produktutvikling, organisasjonsstruktur og markedsføring.
Organisasjoner som har et klart og tydelig formål og et ønske om å gjøre noe for andre, noe som gagner samfunnet og ikke bare vektlegger profitt, blir kalt
mission-drevne organisasjoner (Brickson, 2007; Margolis & Walsh, 2003). Eksempler på bransjer som har mission-drevne organisasjoner, er sykehus, brann- og politivesen, regjering, forsvaret, universiteter, frivillige organisasjoner og sikkerhetsbaserte organisasjoner som nyter stor tillit, så som flyselskaper og olje- og energiselskaper. Eksempler på slike organisasjoner er Patagonia, som har følgende mission: «Vi gjør forretninger fordi vi skal redde planeten vår», eller Laerdal Medical med sin vektlegging av «helping save lives». Laerdals visjon er at «ingen skal dø eller invalidiseres unødvendig i forbindelse med fødsel eller som følge av plutselig sykdom, alvorlig ulykke eller pasientskade». Ut fra dette har Laerdal utviklet en strategi om å «bidra til å redde 500 000 flere liv, hvert år, innen 2020». Med understrekning av ordet bidra. De tre elementene mission, visjon og strategi henger sammen og styrer målet i Laerdal om å bidra til å redde liv. Mission-drevne organisasjoner tiltrekker seg ofte medarbeidere med en sterk prososial motivasjon om å gjøre noe for andre (Grant, 2008). Forskning knyttet til mission har ofte handlet om betydningen av mission for selskapets finansielle prestasjoner, og i mindre grad om hvordan
mission motiverer de ansatte til å prestere. Derfor vet vi mindre om fordelene og ulempene ved å bruke
mission som en kilde til motivasjon. Formålet med vårt prosjekt har derfor vært å undersøke hvordan
mission motiverer de ansatte, og hvilke konsekvenser dette har i Laerdal Medical