AddToAny

Hvordan forberede et digitalt intervju

Hvordan forberede et digitalt intervju
Digitale møter har fått et kraftig oppsving under pandemien, også jobbintervjuer. Noen bedrifter var godt i gang med digitale førstegangsintervjuer lenge før koronaen brøt ut, men mange har også gått en bratt læringsstige.
Hvordan skal man finne de riktige medarbeiderne når kandidaten møter en fra kjellerstua, med knitrete linje og et digitalt nikk?

Kristine Kjellsen slår et slag for at rekrutteringsprosessen må være strukturert, og at selve intervjuet som et minimum bør være semistrukturert.

- Det er lett å falle for de som prater deg rundt, de som tar rommet, eller de som er kjempekarismatiske, noe de ekstroverte drar fordel av i fysiske og ustrukturerte intervjuer, sier Kjellsen, klinisk psykolog og spesialist innen organisasjonspsykologi ved AFF.

Ved strukturerte prosesser gir man alle kandidatene de samme spørsmålene og oppgavene. Dette gjør det enklere å sile og finne riktig kandidat å gå videre med, fordi de i større grad lar seg sammenligne. Disse prosessene kan gjerne være digitale, mener psykologen.

Bruk prosessen til å bygge merkevaren

Å søke etter ny medarbeider er en god mulighet for bedriften til å vise seg frem og få omtale av merkevaren sin. Jobbintervjuet er bare en del av en større prosess som bedriftene bør utnytte mer, ifølge Kjellsen. Det viktigste er å ha en strategi rundt rekrutteringen generelt. Rekruttering er alt fra merkevaren du bygger i markedet, til å få folk til å bli interessert i å jobbe i selskapet ditt. Hun anbefaler å lage en strategi som også ivaretar de digitale mulighetene, der man ser på hele løpet for rekruttering for ikke å miste verdifulle muligheter.

Kristine Kjellsen kommer med råd til både arbeidsgiver og kandidat.

Hva bør arbeidsgiver tenke over før det digitale intervjuet:

Definer hva du er på jakt etter.

Hvilken type teknologi skal benyttes (nettsider, sosiale medier, VR, AI, simulering, spillifisering, video/telefon intervjuer, automatisering), og hvordan skal det brukes?

Skal du bruke en teknologi du ikke er kjent med, bør du ha med en som kan styre teknologien i intervjuene. Konsentrer deg om kandidaten, ikke om det tekniske.

Legg til rette for at den som søker, er klar teknisk. Send gjerne ut tekniske krav i forkant, for eksempel om de må laste ned en applikasjon, og legg til rette for at de kan teste på forhånd.

Vær tydelig på hvordan prosessen er lagt opp. Skal det brukes personlighetstester? Hvordan foregår tilbakelesninger? Skal det være caseintervju? Hvordan foregår fagvurderingen, eventuelt hvilken teknologi skal brukes til dette? Når skal dere eventuelt møtes fysisk?

Sørg for en transparent prosess, og gi kandidaten en tidslinje for når ting vil skje.

Hold avtaler. Beste måten å bygge tillit på er å være tydelig på hva du skal gjøre, og gjøre det.

Vær til stede under alle møtepunktene. Ikke sjekk e-post eller Facebook, men se kandidaten hele tiden. Det er veldig synlig hvis du gjør noe annet ved siden av.

For deg som skal i digitalt intervju:

I tillegg til de grunnleggende forberedelsene som forberedelser knyttet til stillingen og selskapet, bør du tenke på dette:

Planlegg som om du skal på et fysisk intervju (klær, lokasjon). Dette gjør noe med ditt mindset og respekten for den som intervjuer deg.

Ikke tenk at digitale intervjuer er enklere. Ikke bli slumsete. Et digitalt intervju er ikke mindre formelt enn et tradisjonelt, fysisk jobbintervju.

Husk dette er en toveis prosess: Dere skal vurdere hverandre.

Sett deg inn i teknologien i forkant. Ikke kast bort verdifull tid på tekniske problemer.

Øv! Dette er nytt for folk. Øv gjerne med noen du stoler på, og som kan gi ærlige tilbakemeldinger.

Se inn i kameraet - eller inn i skjermen. Dette skaper nærhet og tillit. Ikke se på en annen skjerm. Om det blir vanskelig, ta utskrift av det du trenger (CV, annonse og lignende), og plasser det opp bak skjermen din. Ha penn og papir tilgjengelig. Lag deg jukselapp, og heng den rett bak kameraet. Skriv opp det viktigste du må si. Dette er det nærmeste man kommer øyekontakt i denne settingen.

Pass på at det ikke plutselig er folk som går bak deg. Unngå støy og forstyrrelser.

Tenk gjennom hvordan du ønsker å presentere deg selv. Det er lett å bli teoretisk og snakke om hva du ville ha gjort i en hypotetisk situasjon. De som spør, er på jakt etter hva du faktisk ville ha gjort. Mange av oss vet hva vi bør gjøre, men gjør det allikevel ikke. Tenk gjennom vanskelige situasjoner du har vært borti, smarte grep du har gjort, ting som du ønsker å forbedre. Ha reelle eksempler, dette er mer kraftfullt.

Noen publikasjoner om digitale team og rekruttering:

Kjellsen, K. & Maynard, T. M. (2015). Leading organizational restructuring: A field study of virtual team and individual members' reaction. European Association of Work and Organizational Psychology, konferanse mai 2015, Oslo.

Kjellsen, K. (2015). An investigative study: Are you waiting for your cat to bark when initiating change in virtual organizations? (Spesialistoppgave).

Sandal, G.M. van de Vijver, F. Bye, H.H. Sam, D.L. Amponsah, B. Çakar, N. Tien-Lun Sun, C. (2014). Intended self-presentation tactics in job interviews: A 10-country study. Journal of Cross-Cultural Psychology. https://doi.org/10.1177/0022022114532353

Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt