«Jeg har sluttet å gå på forelesninger. Om det er noe jeg ikke forstår, eller noe jeg vil vite mer om, er det bare å gå inn på nettet. Der finner du mange kjempegode forelesninger.»
300.000 individer møter en utdannings-kultur som holder fast ved en alder-dommelig undervisnings-form, forelesningen Arild
Høyere utdanning er ikke lenger forbeholdt de få. Tall fra Statistisk sentralbyrå (2016) viser at 35% av alle ungdommer mellom 19 og 24 år studerer. Totalt antall studenter er omlag 300 000. Trehundretusen individer med varierende grad av motivasjon, interesse, kunnskap og arbeidsvaner. Som har ulik geografisk og kulturell bakgrunn. Som har det til felles at de kommer fra en konkurransepreget, karakter- og vurderingsfokusert skole. Men også en skole som for lengst har tatt i bruk ulike digitale verktøy. Trehundretusen individer som møter en utdanningskultur, som til tross for mange gode unntak, fremdeles holder fast ved en alderdommelig undervisningsform (forelesningen), og hvis fremste digitale satsing innebærer en gjenoppdagelse av skrivemaskinen (digital eksamen).
Der forelesningen en gang i