Khrono
10.09.2018
Digitalt. For å være i front på digitalisering må en utdanningsinstitusjon sikre så vel bredde som dybde i arbeidet.
I likhet med studenter og andre ansatte er de som jobber i undervisnings- og forskerstillinger (UF) på ulike steder erfaringsmessig og når det gjelder tid og interesse for nye oppgaver. Dette mangfoldet må håndteres med oversikt og plan fra ledelsens side om institusjonen skal høste optimalt. Noe må rettes mot breddesatsning - alle skal med! Noe må rettes mot de spesielt interesserte - Feed the Eagles!
Les merSentrale tiltak og føringer er viktige, men holder ikke. Vi må kombinere sentralt og lokalt initiativ. Vi må forbinde organisering «i linja» med organisering på tvers. Det lokale initiativet og forankringa er erfaringsmessig avgjørende.
Det er min mening at best resultat får man når man bygger sentrale føringer og ledervalg lokalt rundt de ideene UF-ansatte selv bringer på banen. Hele forankringsprosessen blir så mye enklere i at de involverte allerede er motivert for prosessen de går inn i.
Finnes det slike initiativ ved OsloMet? Ja det gjør det!
Det er viktig at disse satses på parallelt med de mer sentrale organiserte breddetiltakene. For å fange opp og synliggjøre disse viktige lokale initiat