Magasinet for fagorganiserte
18.03.2021
Du blir aldri utlært som bilmekaniker. Den teknologiske utviklingen skjer i lynets hastighet, og det gjelder å henge med.
SOLA: Rogalendinger liker å kjøre bil, og selv i oljas kjerneområde må de ikke for enhver pris være bensindrevne. Inne i verkstedhallen hos det store bilfirmaet Sven Kvia på Forus utenfor Stavanger blir det stadig flere elektriske biler. Nå er hver femte bil de har inne elektrisk, og antallet stiger raskt. Akkurat nå holder mekaniker Trond Kjetil Samslått på å skifte batteriet på en Hyundai Kona. Det er ikke et søtt, lite batteri - men et beist som veier 400 kilo og må fraktes inn på pall ved hjelp av gaffeltruck.
- Det er ikke så ofte dette skjer, men det hender en sjelden gang at batteriene er defekte, sier den erfarne mekanikeren.
Han har jobbet på Kvia i 12 år, etter et tiår som lastebilmekan
Les opprinnelig artikkel- Det er ikke så ofte dette skjer, men det hender en sjelden gang at batteriene er defekte, sier den erfarne mekanikeren.
Han har jobbet på Kvia i 12 år, etter et tiår som lastebilmekan