Khrono
26.09.2020
Vi har alle et felles mål: Å utvikle en kvalitetssikret, forskningsbasert og framtidsrettet lærerutdanning, skriver Line Sjøtun Helganger
I lang tid har kampene rast om hvordan lærerutdanning i Norge bør bygges opp, og hva den bør inneholde, for å oppnå målet om en bedre lærerutdanning som gir oss bedre kvalifiserte lærere i grunnskolen. Alle er enige om at lærerutdanning skal være forskningsbasert. En av de største kampene som utspiller seg i dag, gjelder hva slags forskning dette skal være. På overflaten ser dette ut til å være et enkelt spørsmål å besvare: Det skal selvfølgelig være profesjonsrettet forskning. Men er dette spørsmålet egentlig så enkelt?
Les merFor å nå målet om en bedre lærerutdanning har store omlegginger vært gjort: Høsten 2017 gikk grunnskolelærerutdanning fra å være en fireårig lærerutdanning til å bli et masterstudium over fem år, og i høst har de første studentene begynt på siste del av utdanningsløpet, nemlig masterdelen. Et av rådene fra den internasjonale ekspertgruppa bak NOKUTs nylig publiserte