Det mener en gruppe forskere fra Japan.
- Jo raskere du erstatter en bil, jo mer CO2 slipper den ut. Dette gjelder også for elbiler, sier Shigemi Kagawa, professor ved Kyushu University i Japan i en pressemelding.
Men norske forskere er uenige, særlig når det gjelder én ting: Hvor i verden klimagassene slippes ut.
Elbiler er mer enn bare lavere bensinbruk
Japanernes argument er at CO2 fotavtrykket for en bil, er mye mer enn bare bensinen den bruker.
For å lage en elbil trenger du jern, muttere og bolter, fabrikker til å sette den sammen og megakontainere for å transportere dem.
Og ikke minst trenger du batterier. Store batterier.
Alle disse leddene i produksjonen, produserer CO2.
Derfor mener forskerne at det å kjøre den nåværende bensinbilen din litt lengre, kan være en bra strategi til å hjelpe klimaet.
Biltrafikk uten elbiler
Norske forskere gjorde en liknende undersøkelse for 15 år siden, publisert i tidsskriftet Transport og Miljø.
Da var konklusjonen at det var bra for klimaet å la bilene bli 20 år før de ble byttet ut.
- Men siden den gang har jo elbilene kommet, og det vil nok endre regnestykket, skriver Erling Holden, professor i fornybar energi ved Universitetet i Oslo i en epost til forskning.no. Han stod bak undersøkelsen i sin tid.
Nå har altså japanske forskere gjort det samme, men inkludert elbiler i regnskapet. De har likevel kommet fram til noe av det samme som de norske transportforskerne.
Jo lengre du kjører, jo færre utslipp