Hele 16 ganger har noen prøvd.
- Flere av disse bilene var bra! Akkurat som med mye annen norsk industrisatsing, har dette vært teknisk veldig flinke folk.
- Samtidig var dette stort sett personer som manglet evnen til å tenke organisering og forretningsvirksomhet. De aller færreste av dem klarte å få bilene sine ut på markedet.
Geir Atle Stormbringer er direktør hos Norsk vegmuseum ved Hunderfossen. I tillegg til selve vegmuseet finner du her et fjellsprengningsmuseum og altså det nyåpnede Norsk Kjøretøyhistorisk Museum.
Statens vegvesen eier det flotte anlegget i Gudbrandsdalen og på alle de tre museene spanderer de gratis inngang. Et fint sted å stikke innom dersom du er på vei langs E6 i sommer. Men husk å sette av noen timer.
(Alle bilder: Bård Amundsen / forskning.no)
Mustad-bilen med seks hjul
Mustad, Bjering, Staværn bilfabrikk, Norsk Automobilfabrikk og Troll. Det er bare noen av de norske bilmerkene og bilfabrikkene som aldri fikk noen framtid.
Elbilen Think er likevel uten tvil det største industrieventyret vi har på bilsiden i Norge. Den kommer vi tilbake til.
Først går vi hundre år bakover i tid. Da var det enorm interesse for automobiler.
Et av de mest interessante forsøkene på å lage en norsk bil sto en mann ved navn Hans Clarin Mustad for i 1917. Da hadde han bygd ferdig et helt spesielt kjøretøy med plass til 12 personer. Bilen hadde dobbelt hjulsett bak for å kunne takle kombinasjonen av mye last og datidens dårlige norske veier.
- Mustad var et geni, mener Storbringer.
- Det sies at han stadig våknet midt på natta med ideer om hvordan en bil burde lages, satte seg til skrivebordet og fikk det ned på papiret. Bilen han bygde er noe av det mest imponerende i norsk bilproduksjon.
Bjering-bilen
Bjering var et annet norsk