- Folk blir alltid ganske hissige når det gjelder vei og bompenger, sier Minken.
Han har forsket på temaet i flere tiår, så han vet hva han snakker om.
Fram til 2010 var Minken forskningsleder på Transportøkonomisk institutt. Nå er han pensjonert, men han jobber fremdeles på timesbasis for sin gamle arbeidsgiver.
- De fleste byene har hatt planer om å innføre køprising, og motstanden har vært stor. Men der de har klart å innføre det, har de ikke avskaffet det. Så folk skjønner mer av vitsen etter hvert, sier han.
- Man må inngå noen kompromisser
Med årene har Minken lært seg at det er nødvendig med diplomati når man skal innføre bompenger.
- Man må være villige til å inngå noen kompromisser, sier han.
Gjør man ikke det, så kan resultatet fort bli bompengeopprør.
{s1}
Ifølge pollofpolls.no, som samler resultatet av publiserte partimålinger, har bompengepartiene 3,8 prosent oppslutning på landsbasis. I Oslo er Folkeaksjonen Nei til mer bompenger målt til 9,6 prosent.
- Da de satte opp bommene, så gikk det veldig fort. Det er ingen som har bevilget penger til noen informasjonskampanje, eller til å studere tilt