UP legger seg på hjul, men Mitsubishien kjører fra politiet. Flere patruljer blir tilkalt, men hver gang de får bilen i sikte, raser den av gårde i en slik fart at politiet ikke får stanset den.
På et tidspunkt forsøker føreren også å kjøre ned en politimann som er ute til fots. Da er grensen for lengst overtrådt. Operasjonsleder Arild Alfheim, ved Sør-Øst politidistrikt, ber om å få sette inn politihelikoptret.
- På dette tidspunktet var helikoptertjenesten allerede varslet, men ikke rekvirert ennå. Men når han hadde vist en slik kjøreatferd, med vilje og evne til å kjøre på politiet, og med fare for tredjeperson og publikum, ble helikoptret rekvirert, sier Alfheim.
- Uvurderlig hjelp
Det er et toppmoderne politihelikopter som tar av fra Gardermoen denne dagen. De nye helikoptrene ble flydd til Norge fra Italia 4. juni, og siden i sommer har de vært i politiets tjeneste. Nå setter det kursen i retningen hvor operasjonssentralen tror bilen kan ha tatt veien. Fra lufta skimter de snart den hvite Mitsubishien langs Randsfjorden.
Mens helikoptertjenesten følger bilen, samhandler de med ressurser fra Innlandet og Sør-Øst politidistrikt, som legger ut spikermatte lenger fremme. Dermed tar villmannskjøringen slutt idet dekk møter spikermatte.
- Føreren ble pågrepet uten dramatikk, forteller Alfheim, og legger til at det var et svært godt samarbeid med politihelikoptret fra de ble varslet til gjerningsmannen ble pågrepet.
- Politihelikopteret er til uvurderlig hjelp i saker som dette her. Med forfølgelse av biler på dagtid, hvor det er mange andre ute, kan det medføre fare for publikum. Da kan politihelikoptret bidra til en bedre oppdragsløsning, uten fare for publikum, politiet eller materielle skader, sier Alfheim.
Han legger til at helikopteret også er svært godt å ha i lete- og redningsaksjoner.
- Det kan være operative skarpe situasjoner hvor helikopteret bidrar til en god oppdragsløsning, som vi ikke ville klart å få til ellers, sier Alfheim.
Venter på flyvær
Det er 8. oktober og høstens første snøfall på Oslo lufthavn. Tåka har lagt seg som et teppe over området, som den ofte gjør på Gardermoen. Nå ligger den så lavt at det ikke er mulig å få øye på toppen av kontrolltårnet.
- Vi kan dessverre ikke lette i dag, med denne tåken, forklarer Freddy Rotseth, seksjonsleder for helikoptertjenesten.
At værgudene ikke spiller på lag, er det ikke så mye å gjøre med. Sånn er det å bo i Norge.
- Vi bor på den nordlige halvkule, og været endrer seg relativt raskt. Da må vi ta en vurdering fra oppdrag til oppdrag og se hvordan været er. Mye av tiden bruker vakthavende crew til å monitorere været, og de samarbeider tett med lufttrafikktjenesten. På den tiden av året som vi nærmer oss nå, før vinteren setter seg, må vi kansellere en del oppdrag som kommer inn, sier han.
Politiet skal ofte benytte seg av sensorer når de flyr med helikoptrene, og de er dermed avhengig av fri sikt til bakken for å kunne nyttiggjøre sensorutrustningen. Skal man bare frakte noen, kan man imidlertid ha dårligere