Khrono
14.01.2022
- Det er påfallende at ledelsen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ikke synes å se konsekvensene av sin egen forvirring.
Den siste tidens debatt om grunnforskningens vilkår ved de «nye» universitetene virker til å være basert på et premiss om at anvendt forskning skal være mer relevant for profesjonsutdanning enn grunnforskning. Dette synet vitner om en begrepsforvirring som er lite hensiktsmessig for utviklingen av profesjonsutdanningene våre, og det er påfallende at ledelsen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ikke synes å se konsekvensene av sin egen forvirring.
Les merDet er ikke et likhetstegn mellom forskning og utdanning. Forskning er ikke utdanning.
Innleggsforfatterne, begge ved Universitetet i Sørøst-Norge
Den pågående debatten om grunnforskningens vilkår ble sparket i gang av Peter Fjågesunds kronikk i desember hvor han kritiserte USNs ledelse for å krige mot grunnforskningen ved egen institusjon.
USN-ledelsen har svart på Fjågesunds kritikk, og i januar har ansatte og forskningsledere ved flere andre «nye» universiteter uttalt seg om sitt syn på grunnforskningens vilkår i diverse saker og innlegg i Khrono.
Begrepsforvirringen vi ser, gjelder forholdet mellom forskning og utdanning, og kommer til uttrykk som en (falsk) di