AddToAny

Gründeren som ser en grønnere fremdrift

I løpet av fire år har Florø-bedriften Evoy foretatt en utrolig reise. Den første Evinrude-baserte elmotoren er for lengst plassert i et hjørne og symboliserer starten på et selskap som har vokst til et fascinerende teknologimiljø på rekordtid.
I båtbransjen møter man fortsatt hele spekteret; Fra båtbyggeren med slipestøv i håret ute på en øy, til hvitsnippede floskelgeneratorer i polerte lokaler. Ikke alltid er det like lett å vite hva som er fugl eller fisk når tegninger rulles ut på et møtebord og fancy powerpoint presentasjoner med teknologisk og økonomisk stammespråk flimr r på en storskjerm. Jeg har truffet mange investorer og designere gjennom snart 30 år som med overbevisning har fortalt hvordan deres produkt kommer til å revolusjonere båtlivet. Falitten har i de langt fleste tilfellene vært mer påfallende enn revolusjonen.

VOKSER RASKT
Det er ikke mye hvitsnipp over sjømannen Leif A. Stavøstrand fra Florø. Den joviale og reflekterte akademikeren leder oppstartselskapet Evoy som vrimler av entusiastiske, kloke hoder. De har fått kronene til å rulle inn i takt med at ingeniørene ruller ut teknologiske løsninger og plattformer for elektriske fremdriftsløsninger i båt.
For to år siden hadde Evoy fire ansatte. I løpet året regner daglig leder Stavøstrand med at de skal være mellom 40 og 50. Produksjonsvolumet i år havner på 20 motorer, og nylig hentet selskapet inn ytterl
Gå til mediet

Flere saker fra Båtmagasinet

Selvsagt skal ikke Båtmagasinet forkludre den store gleden over å ha et hendig redskap som gjør det lett å hale en hummerteine over ripa.
Båtmagasinet 27.09.2023
Oppdatering siden saken gikk i trykk med Båtmagasinet 8-2023: Ripple Boats var tilstede under Cannes Yachting Festival og der sa de til Båtmagasinet at de hadde mottatt god respons og mye interesse, både blant bransje og publikum. 26.
Båtmagasinet 27.09.2023
- Vi har hatt et samarbeid med Norboat i mange år, men vi har sett at markedsutviklingen er mer krevende enn før som følge av den makroøkonomiske utviklingen som påvirker forbrukernes atferd og handlemønster.
Båtmagasinet 27.09.2023
Alle luker og koøyer om bord som kan åpnes og lukkes, og som har gummipakninger som tetning, bør få et minimum av vedlikehold. Fremfor alt bør pakningene holdes vedlike.
Båtmagasinet 27.09.2023
Går du til anskaffelse av helt ny båt, vet du av erfaring at det alltid er noe som ikke virker som det skal. For oss som bare bruker båten i fritiden er det som regel ikke noe problem å vente litt på nye deler fra forhandleren.
Båtmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt