Båtmagasinet
02.05.2022
I løpet av fire år har Florø-bedriften Evoy foretatt en utrolig reise. Den første Evinrude-baserte elmotoren er for lengst plassert i et hjørne og symboliserer starten på et selskap som har vokst til et fascinerende teknologimiljø på rekordtid.
I båtbransjen møter man fortsatt hele spekteret; Fra båtbyggeren med slipestøv i håret ute på en øy, til hvitsnippede floskelgeneratorer i polerte lokaler. Ikke alltid er det like lett å vite hva som er fugl eller fisk når tegninger rulles ut på et møtebord og fancy powerpoint presentasjoner med teknologisk og økonomisk stammespråk flimr r på en storskjerm. Jeg har truffet mange investorer og designere gjennom snart 30 år som med overbevisning har fortalt hvordan deres produkt kommer til å revolusjonere båtlivet. Falitten har i de langt fleste tilfellene vært mer påfallende enn revolusjonen.
VOKSER RASKT
Det er ikke mye hvitsnipp over sjømannen Leif A. Stavøstrand fra Florø. Den joviale og reflekterte akademikeren leder oppstartselskapet Evoy som vrimler av entusiastiske, kloke hoder. De har fått kronene til å rulle inn i takt med at ingeniørene ruller ut teknologiske løsninger og plattformer for elektriske fremdriftsløsninger i båt.
For to år siden hadde Evoy fire ansatte. I løpet året regner daglig leder Stavøstrand med at de skal være mellom 40 og 50. Produksjonsvolumet i år havner på 20 motorer, og nylig hentet selskapet inn ytterl
Gå til medietVOKSER RASKT
Det er ikke mye hvitsnipp over sjømannen Leif A. Stavøstrand fra Florø. Den joviale og reflekterte akademikeren leder oppstartselskapet Evoy som vrimler av entusiastiske, kloke hoder. De har fått kronene til å rulle inn i takt med at ingeniørene ruller ut teknologiske løsninger og plattformer for elektriske fremdriftsløsninger i båt.
For to år siden hadde Evoy fire ansatte. I løpet året regner daglig leder Stavøstrand med at de skal være mellom 40 og 50. Produksjonsvolumet i år havner på 20 motorer, og nylig hentet selskapet inn ytterl