Magma
29.10.2019
DET HAR skjedd en betydelig globalisering av norske virksomheter.
De siste 30 årene har norsk industri gått fra å være nesten utelukkende basert i Norge til å drive med verdiskapende forretningsdrift over hele verden. Norge omtales gjerne som en blandingsøkonomi, en liten, åpen økonomi med fri internasjonal handel. Sammen med sterke tradisjoner for samarbeid mellom arbeidsgivere og arbeidstakere er dette kjennetegn ved det som gjerne omtales som den nordiske modellen. Internasjonal handel har lenge hatt betydning i norsk økonomi. Det som er endret, er derimot betydningen internasjonalisering har på bedriftsnivå. I dag har de fleste store bedrifter utviklet seg til multinasjonale foretak.
Global verdiskaping gir et innblikk i hvordan bedrifter - ledere og ansatte - påvirkes av og selv påvirker globalisering. Spesialnummeret er hovedsakelig basert på forskning i prosjektet Cross-Border Value Creation (2016-2019), som har vært finansiert av Norges forskningsråd (Brukerstyrt innovasjonsarena) sammen med partnerbedrifter. Prosjektet hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten verdifull støtte fra disse bedriftene - Deloitte, DNB, Lærdal Medical og Telenor. Prosjektet har hatt som mål å studere hvordan bedrifter organiserer sine internasjonale aktiviteter for å skape verdi på tvers av grenser. Forskningssamarbeid med bedrifter gir muligheter for studenter å lære om relevante eksempler ved at forskere bringer bedriftene inn i undervisningen. Alle artiklene inngår i FOCUS-programmet ved NHH. Per Heum har vært prosjektl
Gå til medietGlobal verdiskaping gir et innblikk i hvordan bedrifter - ledere og ansatte - påvirkes av og selv påvirker globalisering. Spesialnummeret er hovedsakelig basert på forskning i prosjektet Cross-Border Value Creation (2016-2019), som har vært finansiert av Norges forskningsråd (Brukerstyrt innovasjonsarena) sammen med partnerbedrifter. Prosjektet hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten verdifull støtte fra disse bedriftene - Deloitte, DNB, Lærdal Medical og Telenor. Prosjektet har hatt som mål å studere hvordan bedrifter organiserer sine internasjonale aktiviteter for å skape verdi på tvers av grenser. Forskningssamarbeid med bedrifter gir muligheter for studenter å lære om relevante eksempler ved at forskere bringer bedriftene inn i undervisningen. Alle artiklene inngår i FOCUS-programmet ved NHH. Per Heum har vært prosjektl