Utdanning
27.05.2022
25 år etter seksårsreformen sitter vi igjen med en skole for skolestarterne som ikke ble slik den ble lovet.
Ved å flytte seksåringene fra barnehagen til skolen ble det sagt at denne aldersgruppen ville få en bedre start. I tillegg skulle særlig småskoletrinnet arbeide med et nytt innhold, nye fag og nye arbeidsmåter, slik at det ble en myk overgang fra barnehagens arbeidsformer til grunnskolens fag. Vi ble lovet lek og læring i skjønn forening, og en skole som skulle ta utgangspunkt i barnas behov. Det har vi ikke fått. Det kan heller ikke vises til noen bedre skoleresultater for de elevene som nå har vært gjennom hele Reform 97, og som begynte på skolen som fem- og seksåringer.
Gradvis har skolestarternes hverdag blitt likere de eldre elevenes skolehverdag: Barna sitter ofte stille store deler av dagen og har faginndelte perioder der de tegner, skriver, leser og lytter. Det er lite fri aktivitet og for lite som minner om barnehagens metodikk. Det er ofte arbeidsplaner med mål hver uke og testing. På mange skoler lærer nå førsteklassingene bokstavene i dobbelt så raskt tempo som tidligere.
Gå til medietGradvis har skolestarternes hverdag blitt likere de eldre elevenes skolehverdag: Barna sitter ofte stille store deler av dagen og har faginndelte perioder der de tegner, skriver, leser og lytter. Det er lite fri aktivitet og for lite som minner om barnehagens metodikk. Det er ofte arbeidsplaner med mål hver uke og testing. På mange skoler lærer nå førsteklassingene bokstavene i dobbelt så raskt tempo som tidligere.