AddToAny

Gjør dette bildet deg litt mer våken?

Gjør dette bildet deg litt mer våken?
Priming, eller forhåndspåvirkning, er et kjent fenomen i psykologien. Kanskje går det så langt at vi blir mer opplagte av å google et bilde av en kaffekopp.
Bare det å se på noe som minner oss om kaffe, kan gjøre oss mer våkne og oppmerksomme, ifølge en ny studie.

Studien er publisert i tidsskriftet Consciousness and Cognition, og tar for seg en effekt som kalles priming. Effekten går ut på at selv assosiasjoner til noe, om det er ord, bilder, lukter eller handlinger, kan påvirke tankene og oppførselen vår.

Det er Sam Maglio, lektor ved University of Toronto i Canada og ekspert på forbrukeratferd, som står bak forskningen.

I en pressemelding på universitetets nettsider, forteller han at kaffe er en av de mest populære drikkene og at mye er kjent om de fysiske effektene. Men den psykologiske påvirkningen, hvordan selv assosiasjoner rundt kaffe kan påvirke oss, er ikke like utforsket.

- Vi ønsket å se om det var en sammenheng mellom kaffe og aktivering, slik at hvis vi bare utsatte folk for kafferelaterte signaler, ville deres fysiologiske aktivering øke, sier Maglio.

Aktivering refererer i psykologien til hvordan bestemte områder av hjernen trigges, og fører til at vi blir mer våkne og oppmerksomme. Dette kan blant annet utløses av koffeinholdige drikker.

Aktivert av assosiasjoner

I fire separate studier med deltakere fra både vestlige og østlige kulturer, sammenlignet forskerne folks assosiasjoner rundt både kaffe og te. Begge disse drikkene er

Les mer

Flere saker fra forskning.no

Kjente og kjære hageplanter kan skape trøbbel på sikt. Mange tenker nok på lupinen når de hører ordet fremmedart. Lupinene kom til Norge som en vakker ...
forskning.no 28.09.2023
Amerikanske forskere har kartlagt på hvilke tidspunkt eiere til omplasserte hunder kan forvente at adferdsproblemene går over, og når de kan forventes ...
forskning.no 28.09.2023
- Bare det å si at ME ikke kan helbredes, gjør at pasientene blir usikre, stresset eller redde, og de mister naturlig nok håpet. Dette gir dårligere ...
forskning.no 28.09.2023
Havets dyp er like ubegripelig som universet. Det beviser nok en gang vinneren av Oceanopgraphic Magazines Ocean Photographer of the Year 2023. Se ...
forskning.no 28.09.2023
Etter mange års arbeid mener en forskergruppe å vise hvordan antimaterie påvirkes av tyngdekraften.
forskning.no 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt