Studien er publisert i tidsskriftet Consciousness and Cognition, og tar for seg en effekt som kalles priming. Effekten går ut på at selv assosiasjoner til noe, om det er ord, bilder, lukter eller handlinger, kan påvirke tankene og oppførselen vår.
Det er Sam Maglio, lektor ved University of Toronto i Canada og ekspert på forbrukeratferd, som står bak forskningen.
I en pressemelding på universitetets nettsider, forteller han at kaffe er en av de mest populære drikkene og at mye er kjent om de fysiske effektene. Men den psykologiske påvirkningen, hvordan selv assosiasjoner rundt kaffe kan påvirke oss, er ikke like utforsket.
- Vi ønsket å se om det var en sammenheng mellom kaffe og aktivering, slik at hvis vi bare utsatte folk for kafferelaterte signaler, ville deres fysiologiske aktivering øke, sier Maglio.
Aktivering refererer i psykologien til hvordan bestemte områder av hjernen trigges, og fører til at vi blir mer våkne og oppmerksomme. Dette kan blant annet utløses av koffeinholdige drikker.
Aktivert av assosiasjoner
I fire separate studier med deltakere fra både vestlige og østlige kulturer, sammenlignet forskerne folks assosiasjoner rundt både kaffe og te. Begge disse drikkene er