(Foto: Oda Eiken Maraire, Oktober 2019). (Foto: Oda Eiken Maraire, Oktober 2019).
BILDEGALLERI: Gatekunst og graffiti kan være historisk og politisk. Her refereres det til Sharpeville-massakren 21. mars 1960 der 69 mennesker, i hovedsak svarte sør-afrikanere, ble drept og flere hundre såret under en demonstrasjon mot apartheid-regimet. Steve Biko (1946-1977) var leder av The Black Conscious Movement (BCM) og var en viktig aktivist og stor stemme mot regimet (Foto: OEM, Oktober 2019)
Med flere små stensiler kommer historisk viktige personer til syne. Både sør-afrikanske og internasjonale personer får mye plass langs gatene i Maboneng. Her er det også en kommentar til studentdemonstrasjonen #feesmustfall i 2015. En demonstrasjon mot høye og økende studieavgifter ved sørafrikanske universitet. (Foto: OEM, Oktober 2019).
Sitatet «Its expensive to be poor in SA now» av Steve Biko (1946 - 1977) er fremdeles relevant i Sør-Afrika 2019. Les mer fra Steve Biko her. (Foto: OEM)
Gatekunst handler også om midlertidighet. Gatekunst og graffiti kan forsvinne. Det blir slitt vekk på grunn av vær og vind, revet ned, malt over, vegger og overflater sprekker opp, sementen flasser av, eller at andre kunstnere legger sitt verk oppå det eksisterende. Gjennom disse visuelle uttrykkene kan jeg oppleve hvordan urban rom er dynamiske, hvordan de kan endres og brukes til å uttrykke meninger og følelser (Foto: OEM, Oktober 2019)
Nytt veggmaleri er snart ferdig i Maboneng. Jeg lurer på hva som var på den veggen før (Foto: OEM, Oktober 2019).
Med fem seks personer i arbeid er veggmaleriet snart ferdig. (Foto: OEM, Oktober 2019).
Gatene i Maboneng er ikke kun for å observere gatekunsten, det er også rom for uttrykke egne ønsker og plane