Bakgrunnen var et ønske om å bygge sterke fagmiljøer, og å unngå at pass kun skal være en tilleggsoppgave som utføres innimellom andre gjøremål.
«Passutstedelsen må i større grad enn i dag sentraliseres slik at den enkelte saksbehandler får en større saksmengde enn svært mange i dag har Ut i fra en faglig vurdering, vil Politidirektoratet anbefale at den enkelte saksbehandler i førstelinje behandler ca. 1000 søknader pr. år for å opprettholde høy kompetanse», skisserte POD i et brev til politidistriktene 1. mars 2017.
- For å opprettholde tilstrekkelig kvalitet i utstedelsen er det nødvendig å begrense antallet små passkontor, understreket programdirektør Atle Roll-Mathiesen i fjor i en pressemelding på Politiet.no.
Ikke bare studenter
I Øst politidistrikt ble antallet passkontorer redusert fra ni til tre. Nå utstedes det kun pass i Lillestrøm, Sarpsborg og Ski. Et tosifret antall ansatte som jobber med dette, er imidlertid tilsatt i 10 prosent-stillinger.
- Det er et stort paradoks at POD sentraliserte passutstedelsen fordi de mente at de som jobbet med dette på lensmannskontorene, utstedte for få pass slik at kvaliteten ble for dårlig. Men hva skjer når de ansetter noen i en 10 prosent-stilling for å utstede pass? De jobber kanskje veldig mye en måned eller to på våren, men veldig lite resten av året når høysesongen er over og