UiU-satsingen (2012 - 2017) var et skolebasert utviklingsprosjekt i regi av Utdanningsdirektoratet, i tett samarbeid mellom universitet- og høgskole (UH-sektoren), skoleledelse og skoleeier - og lærerkollegiet på den enkelte skole. Prosjektet dreide seg om utvikling av de grunnleggende ferdighetene lesing og skriving, og i tillegg kunne skolene velge å satse på klasseledelse. Fra UH-sektoren ble vi sendt til skolene som ønsket vårt fagområde, og mitt område var altså skriving. Skolene jeg fikk samarbeide med, var interesserte i å organisere skrivedagene (eller tentamen) som prosess, med elevrespons og lærerrespons underveis i skrivingen.
Når jeg tar tak i dette nå, etter at satsingen for lengst er over, er det med håp om at noe av det vi arbeidet med fremdeles er aktivt i skriveundervisningen. Nylig spurte jeg rektor og ressurslærer ved en av skolene som deltok i satsingen, hvordan de jobber med skriving i dag. Oppsummert fikk jeg som svar at skrivedagene i norsk og engelsk fremdeles er organisert som skriveprosess (og matematikk har overtatt den samme modellen), elevene er mer motiverte og lærerne slipper spørsmålet «Kan vi få gå hjem nå?». Og - for kullet som i alle tre årene på ungdomsskolen har jobbet etter prosessmodellen, kunne skolen vise fremgang i eksamensresultat.
Lammende skriveøkt