AddToAny

Fire store veiprosjekter settes på vent. Bjørn og Inge fryktet likevel et verre statsbudsjett

Bråbrems i milliardprosjekter, men full rulle i veivedlikehold og kutt i utgifter på drivstoff. Alt i alt mener tillitsvalgte i anleggsbransjen at statsbudsjettet er til å leve med.
Torsdag 6. oktober la regjeringen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) ut sitt forslag til statsbudsjett for 2023.

På forhånd har anleggsbransjen vært svært spent på hva regjeringen vil prioritere det kommende året. Det er krig og energikrise i Europa, og prisene på det meste går opp.

Det påvirker viljen til å investere, blant annet innenfor samferdsel. På toppen av det hele har anleggsbransjen slitt med skyhøye dieselpriser.

Etter å ha sett på budsjettet, konkluderer tillitsvalgte hos to store entreprenører at det inneholder både plusser og minuser for anleggsbransjen. Totalt sett mener de at forslaget er bedre enn fryktet.

- Det ser ikke håpløst ut, sier Bjørn Bakerød, konserntillitsvalgt i Infra Group, som tidligere het Hæhre og Isachsen.

- Det er til å leve med, kommenterer Inge Ramsdal, hovedtillitsvalgt i Veidekke Infrastruktur.

Oslofjordtunnelen rammes

De store linjene i budsjettet på samferdsel er disse: Kostbare investeringer ryker, mens påbegynte prosjekter fortsetter og drift- og veivedlikeholdet opprettholdes. Prisene

Les mer

Flere saker fra Arbeidsmanden

Steinstøv utgjør en av de største helserisikoene for byggeog anleggsarbeidere. Nå står det eneste faget der det blir undervist i tematikken i fare for å bli lagt ned.
Arbeidsmanden 23.03.2024
LO krevde en sliterordning for dem som ikke klarer å jobbe til normal-aldersgrensa, for å stille seg bak pensjonsforliket.
Arbeidsmanden 23.03.2024
Boligrenta til LOfavør kan og må bli bedre. En medlemsmasse på over 1 million medlemmer er en stor styrke som burde gi bedre rentefordeler.
Arbeidsmanden 23.03.2024
800 flyplassvektere kan bli erstattet av servicemedarbeidere uten relevant utdanning hvis loven endres. Arbeidsmandsforbundet frykter for sikkerheten.
Arbeidsmanden 23.03.2024
På Ofotbanen fraktes blant annet malm fra Kiruna i Sverige til havna i Narvik. To ganger i løpet av kort tid har toget sporet av, og transporten stoppet opp i flere måneder.
Arbeidsmanden 23.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt