AddToAny

- Finn frem fremtidsbrillene og planlegg for en ny og spennende tid

- Finn frem fremtidsbrillene og planlegg for en ny og spennende tid
- Smidige og fremoverlente utfordrere kommer til å ta innersvingen på markedsledere på kort tid, skriver Magnus Bettum i Isobar.
Det er mange som mener mye i disse spaltene om hva som er den beste måten å kommunisere på i denne tjukke korona-tåken som plutselig oppslukte oss alle. Det gjør også vi for våre kunder. Men det som er minst like interessant er den medievirkeligheten vi skal tilbake til post korona. Hvordan vil den se ut?

Denne forstyrrelsen i livene våre er så overskyggende, langvarig og omfattende at den sannsynligvis vil ha strukturelle påvirkninger på våre medievaner og hvordan vi møter våre små og store behov. Ut av ren nødvendighet skapes det nå foran øynene våre innovasjoner, produktutviklinger, vaner, tradisjoner, trender og strukturer. Mye av dette vil nok forsvinne raskt, og men en del vil bestå. Og noen nyvinninger kommer til blande seg med det etablerte og skape nye kommunikasjonsformer- og plattformer. Det er eksempelvis naturlig å anta at Sats fått smaken på online trening. Kulturlivet vil nok ta med seg konseptet live-streaming videre. Og det er grunn til å tro at norsk møtekultur kommer til å bli fullstendig revurdert og gjenoppfunnet.

Som i kjølvannet av de aller fleste globale kriser vil også TV-serier, filmer, mote, kunst, teknologi, dataspill, reiseliv, jobbliv, sosiale tilstelninger, politikk og mange andre samfunnsdefinerende markører farges på en eller annen måte av denne perioden. Dette er kulturendrende.

I krisetid er det naturlig for mennesker å ta et oppgjør med hva som er viktig i ens hverdag, og hva og hvem som er verdt å bruke tiden og pengene sine på i fremtiden. Ikke ulikt den prosessen som mange merkevarer akkurat nå går gjennom. Dette er en av årsakene til at de aller fleste rådgivere er enige i at det kan være smart å ikke bare fokusere på pris/produkt, men også lojalitetsbyggende kommunikasjon i disse dager. Mange merkevarer har nok blitt kastet ut i denne måten å tenke historiefortelling på nå, men de vil høyst sannsynlig tjene på det i det lange løp hvis de fortsetter å bygge en ekte relasjon med sitt publikum.

Vi som daglig jobber med unge målgrupper og moderne medier kjenner godt til konkurransekraften som ligger i å tilby kommersielt innhold som forteller en historie som målgruppen kan relatere seg til og oppleve som verdifull tidsbruk, i tillegg til informasjon om pris/produkt. Og ikke minst forstå hvilket budskap målgruppen ønsker seg i hvilke kanaler til hvilke tider. Dette er en kommunikasjonstrend vi har bevitnet lenge, men som sannsynligvis vil oppleve en kraftig akselerasjon nå.

Det er vel og bra å lage kreativt korona-relevant innhold om samfunnsansvar og social distancing, men ikke glem å finne frem fremtidsbrillene og planlegg for en ny og spennende tid i horisonten. Kort fortalt tror jeg medievaner post korona kommer til å by på store muligheter for merkevarer som er innovative og raske på labben. Smidige og fremoverlente utfordrere kommer til å bruke denne sjansen til å ta innersvingen på markedsledere og endre konkurransebildet på kort tid. Smarte og modige markedsledere kommer til å holde på sin posisjon ved å omfavne endringer og nye medievaner.

Image-text:

Ser fremover:

- Hvordan vil medievirkeligheten se ut post korona? spør Magnus Bettum fra sitt hjemmekontor.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

PR-byrået sier de vil offentliggjøre kundelisten til den nye statsrådsvikaren raskt.
Kampanje 24.05.2020
- Etter en dump i radiolytting i midten av mars har radiolyttingen økt, skriver Knut-Arne Futsæter i Kantar.
Kampanje 22.05.2020
TV 2 bryter inn i Mills-reklame i ny utgave av «Reklamepause i reklamepausen».
Kampanje 22.05.2020
Anja Palmer Skagestad forlater Schibsted etter åtte år i mediehuset.
Kampanje 22.05.2020
Byråleder Herman Mueller Stormyr tror de skal komme seg trygt gjennom koronakrisen.
Kampanje 22.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt