I en nylig publisert studie (Hoel og Barland, 2020) undersøker vi hvorfor erfaringslæring kan være en utfordring. Rammen for studien er stabsledelse og informantene er politimestre, stabssjefer og operasjonsledere.
Bakgrunn for studien
Som følge av evalueringen av politiets krisehåndtering 22. juli 2011, ble Stabs- og lederutviklingsprogrammet (SLUP) ved PHS utviklet for å tette igjen hullene som Gjørvkommisjonen avdekket i politiets krisehåndtering. I 2014 ble SLUP igangsatt for krisestabene i alle politidistrikt.
Programmet baserer seg på nettleksjoner, samlinger, øvelser og erfaringslæring (EL). EL utgjør derfor en sentral pilar i SLUP og skal foregå før, under og etter samlinger/øvelser i regi av SLUP, samt i forbindelse med lokale og nasjonale øvelser. EL skal bidra til at stabsmedlemmer blir tryggere i sin egen rolle og oppgaveløsning, samt skape god forståelse for andres roller.
Videre søker SLUP endring med hensyn til hvordan staben driver krisehåndtering, (krise)kommunikasjon og arbeidsprosesser i staben. Stabssjefen har et særlig ansvar for at staben har tilstrekkelig kompetanse til krisehåndtering, samt en sentral rolle da han eller hun s