AddToAny

En luftfartsbransje i filler

Hvis du ikke jobber i luftfartsbransjen, så lurer du sikkert på hva som skjer og hvorfor den ser ut til å falle fra hverandre.
Kilometer lange køer for innsjekking på Arlanda i Stockholm og restriksjoner av antallet passasjerer og fly på Schiphol i Amsterdam er noe vi aldri har sett før.

Det kommer imidlertid ikke særlig overraskende for oss i Parat som har fulgt bransjen over tid. Problemene startet lenge før pandemien slo til, som bare forsterket trenden og synliggjorde utviklingen. Siden mars 2020 har over 38 000 arbeidsplasser gått tapt i Europa og mange mennesker med årelang erfaring og relevant kompetanse ble kastet ut på gata. Konsekvensene ser vi på svært mange steder i dag, hvor Norge faktisk fremstår som annerledeslandet selv det slett ikke går knirkefritt her heller. Men hvorfor ble tusentalls av luftfartsansatte sagt opp når bransjen nå skriker etter ansatte? Hvorfor har de ikke kommet tilbake?

Et privilegium å jobbe i luftfarten? Mange tror kanskje at det å jobbe i luftfart i Europa er et privilegium med gode vilkår for å tjene til livets opphold. Muligens var dette riktig for noen tiår siden, men det er veldig langt i fra sannheten i dag. Når så mange ansatte har valgt å slutte eller å ikke komme tilbake til jobben på flyplassen eller om bord i flyene, skyldes det at de alternative jobbene i andre bransjer er bedre.

Andre som faktisk ønsker å komme tilbake til sine tidligere jobber får ikke lov, da arbeidsgiveren under påskudd av pandemien har omorganisert virksomheten og jobbene som tilbys er på helt andre og dårlige vilkår. Vi har dessverre sett på nært hold hvordan bransjens forretningsmodeller har endret seg. Et kappløp ned mot bunnen, der alt har dreid seg om å kutte kostnader, forringe vilkår og betingelser for de ansatte.

De ansatte presses Tid

Les mer

Flere saker fra Parat

Selv om vi kan samles flere, lengre og tettere er det ikke fritt frem. Alle har rett til en trygg arbeidsplass uten seksuell trakassering.
Parat 05.07.2022
En skuffet leder av SAS Norge Flygerforening (SNF) i Parat, Jan Levi Skogvang, sier til E24 at det er veldig trist at de nå er i streik.
Parat 04.07.2022
1. juli i år ble muligheten til å ansette medarbeidere midlertidig uten spesiell grunn i 12 måneder fjernet. Avtaler som allerede er inngått løper ut avtaleperioden.
Parat 04.07.2022
Meklingen mellom SAS og pilotene førte ikke fram. Dermed streiker 900 piloter i Norge, Sveige og Danmark.
Parat 04.07.2022
Politiet i Oslo ser med bekymring på utviklingen i budbilbransjen, og i en rapport anbefales selskapene å ansette egne sjåfører.
Parat 04.07.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt