Den bygger på et stort forarbeid, med vurderinger bl.a. fra rapportene til Stoltenberg-utvalget og Nordahl-utvalget.
Stortingsmeldingen presenterer regjeringens konkrete tiltak for å bedre utdanningssystemet, og inneholder tiltak både på barnehage, skole og SFO-nivå.
Det er gledelig for meg som mor til et barn med særlig sammensatte behov å lese at regjeringen legger vekt på at pedagogkompetansen nå skal nærmere barnet.
Altfor mange barn mottar i praksis sine timer for opplæring som spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp av assistenter og ufaglærte. Det er også svært gledelig at det skal innføres en nasjonal rammeplan for SFO, og at foreldre som har barn med behov for særlig tilrettelegging skal få gratis SFO fra 5.-7. trinn (antakelig gjeldende fra høsten 2020).
Likevel blir jeg svært bekymret over å lese føringer om at 80 prosent av spesialpedagogisk hjelp skal gis av pedagog. Dette gir et slingringsmonn på 20 prosent på timer med assistent som da skal inngå i opplærings�