AddToAny

- Employer branding likner ganske mye på fotball

- Employer branding likner ganske mye på fotball
- Vi leter ikke etter historier å fortelle rundt middagsbordet, de kommer til oss, som en del av hvordan vi kommuniserer med hverandre i dialog, skriver Katrine Øyvåg.
Hva f er det som skjer her? Tre er ute med skade. Laget henger i stroppen. Kampprogrammet er for tett. Forventningene er for høye. Og sjefen er sur.

Og midt i alt dette skal kontrakter signeres og reforhandles. Agenter jobber på spreng for å toppe laget. Speidere er i aksjon for langsiktig rekruttering. Og gjennom hele sesongen tropper supporterne opp og forventer at alle blør for drakta. Også i år går vi for gull!

Men er det mulig? Hvis sjefen fortsatt er grinete og maser om prognose og budsjett?

Sammensetningen av et lag og samspillet på banen er helt avgjørende for gode resultater. Men kulturen i klubben, omdømmet til laget og tradisjonen i supporterklubben er også kritisk med tanke på å tiltrekke seg gode spillere.

En lynrask spiss kan snuble i 16-meteren om lagånden går opp i røyk. Og det samme skjer om du forsøker å rekruttere til et luftslott.

Konkurransen om de rette ressursene er i enkelte bransjer ekstrem. IT-studenter er superstjerner lenge før de har masteren godkjent. Men hvordan får du dem til å ønske seg til laget ditt?

Vi snakker om generasjon Z; de som ikke vet hvordan det er å leve uten internett, smarttelefoner og sosiale medier. De såkalt digitalt innfødte er på full fart inn i arbeidslivet, og de er opptatt av fellesskap og arbeidsmiljø.

Generasjon Z er enda mer formålsdrevet enn sine forgjengere. Mens de såkalt millenials, eller generasjon Y, ble identifisert som «purpose»-generasjonen, er gründer-ånden og ønsket om å være dedikert til en sak enda mer aktuelt nå, viser Universum sine ferske tall.

De er opptatt av mening. Ikke bare meningen med livet - men også meningen med arbeidslivet.

- Målgruppen din krever mer. De vil vite hvem du er, og da kommer vi ikke utenom historiefortelling.

Jeg har møtt mange studenter det siste året, og det slår meg at veldig mye av det vi har lært om vellykket innholdsmarkedsføring (og en del av det vi kan om fotball), kan overføres til hvordan bygge et sterkt employer brand.

Studentene sier nemlig «Hvis du vil at jeg skal jobbe hos deg, må jeg først vite at du finnes - og så må jeg vite hvem du er». Det handler altså om å vite hvem du leter etter, innhente nok innsikt om hvem de er og møte dem i de rette kanalene. Fotball-agentene leter ikke på håndballbanen.

Når du vet hvem du leter etter, og i hvilke kanaler du treffer dem - må du få oppmerksomhet. Som fotballagenten kan du sikkert friste med kontrakter, lønn og utviklingsmuligheter - men målgruppen din krever mer. De vil vite hvem du er, og da kommer vi ikke utenom historiefortelling.

Vi mennesker forteller hverandre historier hele tiden. I årets juleselskaper får vi garantert servert noen repriser. Vi leter ikke etter historier å fortelle rundt middagsbordet - de kommer til oss, som en del av hvordan vi kommuniserer med hverandre i dialog. Hvorfor er det da så mange som sliter med å fortelle de riktige historiene fra arbeidsplassen?

Hvem liker en fyr som skryter og snakker høyt? Hvem har lyst til å lytte til en person som lirer av seg egne suksesshistorier og planer for fremtiden? Ikke jeg! Men jeg lytter til hun som balanserer selvironi og humor, eller han som oppleves ekte og ærlig. Jeg spisser ørene når jeg hører en historie som er godt fortalt, som overrasker eller lærer meg noe nytt.

- De ansatte er dine beste historiefortellere.

Historiene som skal fortelles ligger ikke i strategien. De er i kantina. De finnes ved kaffemaskinen, på workshop-rommet - eller på fotballbanen. De ansatte er dine beste historiefortellere, ambassadører og rekrutterere.

Vi i HyperRedink var nylig i London sammen med Bouvet, og kunne reise hjem med både gull og sølv for arbeidet vi gjorde med prosjektet Unmute.

Bouvet kom til oss da de skulle utvikle kommunikasjon for å nå målgruppen «tech young professionals». Vårt utgangspunkt for dette prosjektet var at målgruppen befinner seg i nettverket til Bouvet sine egne ansatte. Vi la derfor opp til å styrke den interne delingskulturen og sørge for at «Unmute» ble et prosjekt som hele organisasjonen var en del av. Konseptutviklingen tok utgangspunkt i YouTube som kanal - og Reddit som sosial arena.

Arbeidet startet med intern forankring og engasjement, og fikk sitt høydepunkt med et livestreamet hackathon på YouTube. Distribusjonen var svært spisset, og målgruppen brukte 4410 timer på innhold knyttet til prosjektet.

Les mer om Bouvet-caset på hyperredink.no

Når et så «snevert» prosjekt stikker av med to gjeve priser i en internasjonal konkurranse for innholdsmarkedsføring, viser det at faget vårt spisses. Historiefortelleren Robert McKee er kjent for sitatet «If your body is the hardware, story is the software that runs it», og programvare må som kjent oppdateres med jevne mellomrom. Å bygge et employer brand krever kontinuitet. En god historie er best når det finnes flere parallelle historier - som til sammen skaper en opplevelse av en merkevare. En fotballklubb blir ikke attraktiv på grunn av én god sesong.

Derfor holder det ikke å lage én rekrutteringsfilm eller én kampanje som pumpes ut i alle kanaler. Generasjon Z er smartere enn strategien din. De ser forbi fluff og bannere, og de gjennomskuer kortsiktighet.

Jeg er overbevist om at de som virkelig kommer til å skinne på employer-branding-himmelen i 2020 (og som høster priser i inn- og utland) er bedriftene som våger å sparke ball med sine ansatte, som tar supporterkulturen på alvor - og lar det være utgangspunktet for historiene som deles.

Image-text:

Sammenligner employer branding med fotball:

Katrine Øyvåg, innholdsrådgiver og fagansvarlig employer branding i HyperRedink. - Hvem liker en fyr som skryter og snakker høyt? Hvem har lyst til å lytte til en person som lirer av seg egne suksesshistorier og planer for fremtiden? Ikke jeg, skriver hun. Foto: Hampus Lundgren

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Men skal bedrifter overbevise oss i bærekraftskommunikasjon, må de være konkrete og ærlige, skriver Åshild Mathisen.
Kampanje 20.01.2020
- Dobling i omsetning og resultat har ikke vært et mål, sier Jakob Skåltveit, daglig leder i Amidays.
Kampanje 20.01.2020
- Podtoppen har kommet. Vær der eller ikke vær i det hele tatt, skriver Eskil Paus i Både Og.
Kampanje 19.01.2020
Se den nye reklamefilmen først her.
Kampanje 18.01.2020
- Dette er en film alle har en mening om. Den står ut og vil bli husket, skriver juryen i sin begrunnelse.
Kampanje 18.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt