I skolen
09.11.2019
Hvordan kan den norske eksamensordningen bli mer rettferdig? Det var tema for debatt på landsstyremøtet til Skolenes landsforbund (SL).
- Eksamen og sluttvurdering har ikke vært gjenstand for en systematisk gjennomgang tidligere, sa professor Sigrid Blömeke, som på landsstyremøtet til SL orienterte om arbeidet til den sentrale eksamensguppa, som på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet er i ferd med å utrede et helhetlig system for eksamensordningen for fag som omfattes av fagfornyelsen. Sigrid Blömeke leder gruppa og er til daglig leder for Cemo (Centre for Educational Measurement) ved det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.
Sluttrapport våren 2020
Den sentrale eksamensgruppa fikk i midten av 2018 i mandat å sammenfatte et kunnskapsgrunnlag, vurdere innspill fra læreplangruppene, vurdere hva fagfornyelsen og den teknologiske utviklingen bør bety for eksamensordningen og å foreslå mulige endringer. Gruppa har representanter fra blant andre alle lærerorganisasjonene og Elevorganisasjonen (E
Les opprinnelig artikkelSluttrapport våren 2020
Den sentrale eksamensgruppa fikk i midten av 2018 i mandat å sammenfatte et kunnskapsgrunnlag, vurdere innspill fra læreplangruppene, vurdere hva fagfornyelsen og den teknologiske utviklingen bør bety for eksamensordningen og å foreslå mulige endringer. Gruppa har representanter fra blant andre alle lærerorganisasjonene og Elevorganisasjonen (E