I forslag til langtidsplan for høyere utdanning og forskning, som nå behandles i Stortinget, heter det at profesjonsfagene er svært viktige for velferdsstaten.
«Profesjonsutdanninger av høy kvalitet gir tilgang på kompetanse som vil sikre gode offentlige tjenester til innbyggerne over hele landet. Videre bidrar profesjonsutdanningene til faglig innovasjon og utvikling i blant annet skoler, helse- og omsorgsinstitusjoner og andre virksomheter. Perspektivene i profesjonsmeldingen vil omfatte både kvalitet og kapasitet,» skriver regjeringen.
Kapasitet, kvalitet og mangfold
Mandag var den norske lærerekspertisen samla på Hamar. Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe hadde invitert til innspillsmøte om profesjonsmeldingen. Lærerutdanningene stod på dagsorden.
- Vi har sett behov for å gå gjennom utdanningssystemet vårt. Vi mangler lærere i Nord-Norge, men også i Oslo. Stortingsmeldingen vi nå lager skal beskrive utviklingstrekk, beskrive hva som er bra, hva som ikke fungerer og drøfte løsninger, sa Ola Borten Moe i sin innledning.