Over 80 prosent av norske sykepleiere sier at de bruker kolleger til å oppdatere seg faglig. De lærer altså nytt gjennom gammel kunnskap fra kolleger.
Det viser en ny undersøkelse nettavisene forskning.no og Sykepleien har utført.
En risiko for pasientene
Er dette et problem? Ja, helt klart, mener fagpersoner innenfor sykepleie.
Flere er bekymret over at pasienter ikke får den beste behandlingen når sykepleiernes fagkunnskap kan være mange tiår gammel.
Gammel kunnskap blir repetert. Ny kunnskap som er forsket frem, blir ikke tatt i bruk. Det utgjør en risiko for pasientene, mener professor Mariann Fossum ved Universitetet i Agder.
Sykepleiere lærer å finne forskning
Studenter og sykepleiere som tar etterutdanning, lærer å finne frem til ny og oppdatert forskning.
Nå ser forskere at dette ikke er nok. Studentene må også lære å ta i bruk forskningen.
- Selv når du vet at du står overfor relevant og pålitelig forskning, betyr det ikke at kunnskapen enkelt omsettes til praksis og kommer pasienter til gode. Dette har vi som jobber med kunnskapsbasert praksis, kanskje undervurdert, sier forsker Birgitte Graverholt ved Høgskolen på Vestlandet.
En utopi
Det er en utopi å tenke seg at hver enkelt sykepleier skal lese forskningsstudier for å holde seg oppdatert og ta dem i bruk, mener Graverholt.
- Noen må ta ansvar for å iverksette forskningen. Det krever en egen kompetanse, sier hun til forskning.no.
At det er flere hindre i veien for å innføre ny praksis, viser en studie om angst hos personer med demens.
Birgitte Graverholt. Foto: HVL
Kartlegging av angst
Alka Rani Goyal er førsteamanuensis ved Oslomet. Hun har også vært sykepleier i alderspsykiatrien.
- Jeg har jobbet med personer med demens med vanskelig atferd i mange år, sier Goyal.
Da hun skulle ta doktorgraden, ble hun gjort oppmerksom på at det var lite forskning på angst i sykehjem i Norge.
Det finnes et mye brukt skjema for å