«Nå skal vi la de ansatte styre seg selv, og så skal vi sette opp et bordtennis-bord, akkurat som hos Google».
«Nesten alle de store selskapene på Aker Brygge bruker Slack, så nå skal vi også gjøre det».
Denne typen utsagn florerer i arbeidslivet. Ledere og konsulenter lanserer sine endringsplaner, og henviser til andre, presumptivt bedre selskap, for å rettferdiggjøre sin beslutning.
Hensikten med denne typen rettferdiggjøring er åpenbar. I en usikker verden er det vanskelig å vite hva som er riktig kurs for et selskap å gå i. Å se til andre aktører for veiledning er derfor en naturlig impuls.
De ansattes tillit svinner bort
Det er absolutt en god ide for ledere og konsulenter å ha antennene ute, og kontinuerlig oppdatere seg på hva som prøves og erfares i andre selskap. Men spørsmålet er om denne typen henvisende lederkommunikasjon har den ønskede effekt på de ansatte.
Skaper man oppslutning og entusiasme for en endring ved å si: «Dette gjør de i Silicon Valley»? Forskning på effektiv endri