AddToAny

- Det handler om å finne en idé som er relevant i tiden og for målgruppen

Postens markedsdirektør har fått en formidabel innspurt på 2021. Møt henne i Desemberintervjuet.
Navn: Monica Solberg

Alder: 49

Stilling: Markedsdirektør i Posten

Aktuell: Postens homofile og romantiske julenisse smelter hjerter over hele verden.

- I fjor var julenissen en gretten, arbeidsledig gubbe på Twitter i Postens reklamefilm. I år er han en myk og romantisk mann. Har dere allerede pønsket ut en ny retning for nissen til neste år?

- Overordnet handler det om å finne en idé som er relevant i tiden og for målgruppen - så det gjenstår å se hva som rører seg i slutten av 2022. Vi har lykkes ganske godt med julekampanjene de siste årene, så jeg er trygg på at teamet i Pol og våre markedsfolk i Posten sammen vil pønske ut en god idé neste jul også.

- Hva spiser og drikker du julaften?

- Ribbe og alt som hører til er tradisjon hos oss. Jeg drikker vin eller øl til maten og tar en bitteliten klunk akevitt for tradisjonens skyld (selv om jeg må innrømme at jeg synes det smaker hoggorm)

- Har det blitt julebord på deg i år, eller satte omikron en stopper for festen?

- Vi rakk akkurat å ha en liten samling med teamet før det stengte ned igjen, men det blir nok en mindre sosial desember enn vanlig. Krysser fingrene for julefeiring med storfamilien.

- Hva slags terningkast gir du medieåret 2021 og hvorfor?

- Det har vært et annerledes medieår. Koronatretthet gjorde kanskje at jeg valgte litt annet innhold og andre medier enn jeg normalt ville gjort, men innspurten på 2021 med en viral julefilm ble jo formidabel for vår del. Det trekker terningkastet opp.

- Hva er årets beste og verste TV-øyeblikk?

- Beste: Da håndballjentene vant bronsefinalen i OL. Verste: De utallige pressekonferansene om restriksjoner og smittevern som aldri tar slutt.

- Kjenner du deg igjen i debatten om slitne kommunikasjonsfolk? Hva tror du er løsningen?

- Jeg har lagt merke til debatten, men vi har heldigvis vært relativt forskånet for dette hos oss. Vi har gjennom hele pandemien lagt stor vekt på å legge til rette for sosiale møter digitalt, hyppige 1:1-samtaler med leder og oftere møter med hele avdelingen samlet. Dette har bidratt til en opplevelse av å jobbe i team, på tross av at vi sitter hver for oss. Uformelle 1:1-samtaler med teamet har gitt meg mulighet til å følge opp enkeltpersoner og senke terskelen for å si fra om man trenger bistand til noe. Jeg tror mye kan løses gjennom åpen dialog og fokus på å skape en trygg kultur hvor folk tør å si fra om de ikke har det helt greit, om de har altfor mye eller for lite å gjøre. Vi hadde allerede jobbet i Teams et år før pandemien startet. Det tror jeg også bidro til at vi raskt kom «up to speed» og tilpasset oss en ny hverdag uten å miste fart og trivsel.

- Norske annonsører bruker fem milliarder kroner på innholdsmarkedsføring. Er det verdt det?

- Det kommer jo litt an på. Det er åpenbart noen som ikke helt har knekt koden enda og sliter med å regne hjem investeringen, men i Posten har vi hatt god erfaring med egenprodusert innhold som en grunnplanke med kontinuerlig tilstedeværelse. Det fungerer som en god støtte til de store nasjonale kampanjene.

- Boikott eller bred dekning? Hvordan bør norske medier forholde seg til OL i Beijing og fotball-VM i Qatar til neste år?

- Boikott tror jeg er urealistisk, men jeg håper å se et bredere perspektiv i dekningen av OL- og VM-sendingene. At man ikke bare hyller glansbildene som vises fram, men også setter søkelyset på de åpenbare utfordringene knyttet til brudd på grunnleggende menneskerettigheter i vertslandene.

- Hvem bør bli ny NRK-sjef og hvorfor?

- Personlig mener jeg at kvalifikasjoner skal trumfe kjønn, men jeg håper det dukker opp noen kvinner blant finalekandidatene. Det hadde vært gøy, og på høy tid, med en kvinnelig NRK-sjef. Kristin Skogen Lund er en leder jeg beundrer og har stor respekt for - kanskje et wild card, men absolutt en god kandidat i min bok.

- Hvilke vaner skal du legge fra deg i 2021 og hvilke nye vil du ta til deg i 2022?

- Tja mindre mobil, mer trening og frisk luft? Det er jo et kjedelig svar, men dessverre sant.

- Hvilket bilde fra kamerarullen din i 2021 kommer du til å huske best?

- Første gangen teamet møttes fysisk på mange måneder - her under magnoliatrærne i Botanisk hage på Tøyen. Det var utrolig hyggelig.

Image-text:

Overrasker med homofil nisse:

Markedsdirektør Monica Solberg (innfelt) er ikke redd for å sette til live nye og overraskende tolkninger av julenissen. Millioner av mennesker over hele verden har sett kjærlighetshistorien mellom Harry og julenissen som utgjør årets kampanje.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Over 500.000 husstander får TV 2-kanalene tilbake.
Kampanje 21.01.2022
- Hyper har lagt ut på en veldig spennende reise, sier Ane Lynau.
Kampanje 21.01.2022
- Vi kunne ikke fått en bedre start på 2022, sier Morgenstern-sjef Camilla Kim Kielland.
Kampanje 21.01.2022
- Teige Goodchild har vært en fantastisk, spennende og lærerik reise som nå føltes riktig å avslutte, sier Rebecca Goodchild.
Kampanje 21.01.2022
Brilleland har inngått et sponsorsamarbeid med parafriidrettsutøveren Salum Ageze Kashafali.
Kampanje 21.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt