Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Da Albin Express ble tegnet i 1978, gjorde båten noe med seilerne i Skandinavia. I løpet av tre hektiske år rant det ut 1100 båter fra det svenske verftet. Seilerne likte båten som både hadde potensiale på regattabanen, og som samtidig ga en liten familie muligheten til å nyte sommeren om bord. Peter Norlins design ble raskt en suksess, og er fortsatt en solid klasse her i landet.
Nå har imidlertid det franske Bénéteau -verftet kommet med en ny.7-båt som kan bli en ny Express-farsott. Groupe Finot har designet den hittil minste Firsten i den lange cruiser/racer-serien med.7 båter. First 27.7 er en leken sak, som ble lansert denne sommeren. Tre båter er allerede solgt til norske seilere. Denne modellen er den femte i serien med cruiser/racere fra det franske verftet.
Satser aktivt
Bjørn Berger, den første nordmannen som deltok i BT Global Challenge-seilasen som går jorden rundt mot alle vinder og strømmer, er en av de nye eierne.
- Jeg har allerede sikret meg nettadressen www.first277.org. Med andre ord så håper vi på å kunne sette i gang en meget aktiv klasseklubb, forteller han.
Seilmagasinet fikk prøve båten hans en tidlig junidag i 3-8 sekundmeters vind utenfor Normar s hovedkvarter i Son, og det ble en dag med fine seilopplevelser.
Groupe Finot har sikkert vurdert om de skulle sette to ror på denne 27-foteren, for inspirasjonen til designen kommer helt klart fra Open-båtene. Open-regelen br