forskning.no
30.09.2020
Når 9-18-åringer plukker opp nyheter, finner svært mange siste nytt på sosiale medier og nettaviser. Snapchat og vg.no er kildene som brukes av flest.
Medietilsynets niende delrapport om Barn og medier 2020 handler om nyhetsvaner og blir presentert onsdag. Over 3400 9-18-åringer fra 51 skoler i hele landets har deltatt. Ni av ti følger nyheter, uavhengig av plattform. Nesten alle som bruker sosiale medier, leser, hører eller ser nyheter nettopp der.
Les merTotalt 90 prosent av norske 9-18-åringer bruker ett eller flere sosiale medier, selv om aldersgrensen er 13 år.
I rapporten svarer 63 prosent av barn som er på sosiale medier, at Snapchat er det sosiale mediet hvor de leser og hører på flest nyheter. YouTube, Instagram og Facebook blir nevnt av henholdsvis 51, 46, og 44 prosent av de unge nyhetskonsumentene. 22 prosent sier de får nyheter fra det mye diskuterte sosiale mediet Tiktok.
- Bekymringsfullt
Medietilsynets direktør Mari Velsand mener det er godt nytt at såpass mange barn og unge oppgir at de er interessert i nyheter.
- Men vi mener det kan være bekymringsfullt at flest konsum