Han jobber som rådgiver hos Norsk vegmuseum på Hunderfossen ved Lillehammer og er blant dem som har satt seg best inn i norske bensinstasjoners historie, med særlig vekt på perioden 1950-1970. Han er nå i ferd med å sluttføre en vitenskapelig artikkel om hvordan bensinstasjonene i etterkrigstidens Norge ble synonymt med fargerike merkevarer og utstrakt service.
- Spesielt om du var ung på 1960- og 1970-tallet, så vekker de gamle stasjonene en sterk nostalgi hos mange. Du husker bensinstasjonen fra bygda eller byen hvor du vokste opp. Ofte var det der du møtte folk.
Flere restaurerer bensinstasjoner
Flere steder i landet setter museer, lokale entusiastforeninger og privatpersoner i stand gamle bensinstasjoner.
Du finner dem på Nøtterøy, i Kvinesdal, på Kongsberg, i Bergen, i Folldalen og på Fagernes. Og en rekke andre steder. Facebook-gruppen Gamle Norske Bensinstasjoner har over 8000 medlemmer.
Reiten forteller at det var for 100 år siden - rundt 1920 - at de aller første bensinstasjonene dukket opp her i landet.
Fram til litt etter 2. verdenskrig kunne bensinstasjonene være mye forskjellig. Noen av de første var vakkert designede greske templer. Litt senere - på 1930-tallet - ble flere norske bensinstasjoner bygd i flott og moderne funkis-arkitektur med avrundede hjørner og effektiv belysning.
Andre var bare en rufsete bensinpumpe plassert i en bakgård.
(Foto: Guri Dahl /Riksantikvaren
Amerika kom til Norge
Så skjer det noe rundt 1950.
- På 1950-tallet blir nordmenn for første gang for alvor kjent med internasjonale merkevarer. Allerede før Coca-Cola og Donald Duck, så er Shell, Es