AddToAny

Da klokka klang

Har arkitekturfeltet og myndigheter gjort nok for å lære barna om faget? Og hvilke metoder kan man bruke for å lære de unge om arkitektur?
I disse dager strømmer titusenvis av sommerbrente barn gjennom portene til nytt skoleår, med trykkferske time- og lærerplaner ventende i mykplast-mapper på pultene. Det skal læres om alt fra abstrakte tall og størrelser til rombeporfyr og Vesaas, men langt mindre sikkert er det i hvilken grad elevene vil lære noe om skolebygget de bruker mesteparten av sine formative år i, eller i hvilken grad de vil kunne noe om våre bygde omgivelser ved skoleslutt. For hva lærer man egentlig om arkitektur i den norske skole? Og hvordan kan man forvente en levende og engasjert debatt rundt arkitektfaget om interessen aldri vekkes?
For førti år siden, i 1979, feiret vi FNs barneår. Arkitektnytt fulgte opp med arkitektkonkurransen «Hvordan vil du bo?», der man, i samarbeid med Forbrukerrapporten, inviterte alle landets barne- og ungdomskoler til å delta. Barna i 1979 ønsket seg gymsal for karate, eget diskotek, svømmebasseng og utsiktstårn, men mest av alt: mye plass til å være i fred. «Vi voksne kan lære meget, vil vi det?» spurte redaktør Dag Rognlien og pekte rett inn i vår egen tid og på det sentrale begrepet medvirkning. «Vi tror det er nyttig med et slikt innkast fra sidelinjen, fra brukere av husvær som ellers ikke kommer til orde,» skrev redaktøren.

LABER INTERESSE
Både begrepet medvirkning fra de unge og elevenes arkitekturundervisning har gått noen runder i tørketrommelen siden 1979, men har, ifølge dem Arkitektnytt har snakket med, ikke akkurat fosset fremover. Denne høsten skal Oslo Arkitektforening og de andre arkitektorganisasjonene rette søkelyset mot økt mangfold i arkitektfeltet - kanskje kan en bedre undervisning i grunn- og videregående skole være med på økt interesse fra flere hold rundt faget?
- Hadde man hatt en kvalifisert arkitekturundervisning, tilpasset alderstrinnene i skolen, kunne man nok tenne en gnist hos dem som vil bli arkitekt i fremtiden. Men den andre gevinsten, som er vel så viktig, er å gi alle elever en forståelse for de menneskeskapte fysiske omgivelsene. Det er helt sentralt når det kommer til beslutningstagning senere i livet, arkitekturforståelse er en viktig kompetanse når man skal delta i demokratiet. Etter min mening er dette hovedbegrunnelsen for at arkitekturtemaet må styrkes i skolen, sier Alf Howlid, pensjonert seniorrådgiver ved Doga.
Howlid utdannet seg til arkitekt ved AHO på 1970-tallet, men valgte først lærergjerningen og en stilling ved steinerskolen fremfor tegnebordet. I steinerskolen har arkitektur vært et fag siden 1919, men da Howlid begynte ved Norsk Form, senere Doga, gikk det raskt opp for ham at arkitekturundervisning i den offentlige skole var hverken noe departement eller arkitektstanden selv var særlig opptatt av.
- Arkitektene hadde svak forbindelse til skolen, og utdanningsmyndighetene holdt fagmiljøet på armlengdes avstand. Norsk Form, som hadde et allment kulturoppdrag, sa «ålreit, vi utvikler noe som er fornuftig, og om det bli
Gå til mediet

Flere saker fra Arkitektnytt

Line Oma fra Arbeiderpartiet mener at Oslo kan bli bedre på flere punkter. Nå er hun stolt over at bystyret endelig kan vedta en arkitekturpolitikk for byen.
Arkitektnytt 25.02.2020
- Dårlige uteområder er kanskje et like stort helseproblem som dårlig inneklima, mener professor i landskapsarkitektur, Kine H. Thorén.
Arkitektnytt 24.02.2020
Jan Carlsen, arkitekt, lærer, skribent og forfatter. 24. februar 2020
Arkitektnytt 24.02.2020
Hva sier hjemmet om oss? Og hvordan vil bosituasjonen bli for fremtidige generasjoner? Oslo Design Fair utforsker fremtidens bolig.
Arkitektnytt 21.02.2020
Hva sier hjemmet om oss? Og hvordan vil bosituasjonen bli for fremtidige generasjoner? Oslo Design Fair utforsker fremtidens bolig.
Arkitektnytt 21.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt