Våre Veger
26.02.2020
Da Stavanger ble slått sammen med Finnøy og Rennesøy måtte vegsjefen i tillegg til brustein, fortau og trafikklys plutselig forholde seg til ferister, grøfter og grusveg.
Første januar i år ble Finnøy og Rennesøy kommuner i Rogaland innlemmet i Stavanger. Seksjonssjef Trygve Petter Nilsen i veg- og trafikketaten i Stavanger fikk ansvar for 110 kilometer kommunal veg over natten, i tillegg til de 643 kilometerne han hadde ansvaret for fra før.
Den vegen Stavanger fikk tilført var heller ikke helt den samme typen veg som fylkeshovedstaden hadde fra før. For på øykommunene var det lite av rundkjøringer og trafikklys, og gater med fortau og brostein. I stedet fikk kommunen et par mil grusveg, grøfter, og ansvar for å sørge for gjerder mellom veg og beitemark. Og flere ferister enn de hadde trodd.
- Det gikk opp for meg at også feristene på fylkesvegene er kommunalt ansvar, forteller Nilsen, som nå har 26 stykker i porteføljen - 22 av dem ligger på en fylkesveg.
Venter på tilstand
Gå til medietDen vegen Stavanger fikk tilført var heller ikke helt den samme typen veg som fylkeshovedstaden hadde fra før. For på øykommunene var det lite av rundkjøringer og trafikklys, og gater med fortau og brostein. I stedet fikk kommunen et par mil grusveg, grøfter, og ansvar for å sørge for gjerder mellom veg og beitemark. Og flere ferister enn de hadde trodd.
- Det gikk opp for meg at også feristene på fylkesvegene er kommunalt ansvar, forteller Nilsen, som nå har 26 stykker i porteføljen - 22 av dem ligger på en fylkesveg.
Venter på tilstand