Når Buskerud blir en del av nysammenslåtte Viken, håper Ove Andreas Solberg at det rødgrønne flertallet vil la fylkeskommunen selv overta busskontrakter.
- Nå har vi et rødgrønt flertall i Viken. Nå håper vi de gjennomfører det de sa i valgkampen: at skattefinansierte tjenester skal drives av det offentlige, sier Ove Andreas Solberg som er fylkesseksjonsleder i Fagforbundet Buskerud.
Konkurranseutsetting gir velferdsprofitører fri passasje på bussveiene, ifølge Solberg.
- Disse selskapene kjører buss for å tjene penger, sier han.
- Et rent bemanningsbyrå
Tall fra Fagforbundet viser at de fem største busselskapene hadde et overskudd på 338 millioner kroner i 2016.
Ove Andreas Solberg viser til at Brakar i Buskerud selv har kjøpt elektriske busser. Det betyr at busselskapet, som kjører på bestilling fra Brakar, bare stiller med bussjåfører.
- Da blir busselskapet et rent bemanningsbyrå. Skal vi ha det sånn? spør Ove Andreas Solberg.
Han mener det er lite ressurseffektivt å bytte ut hele bussparken hver gang et nytt busselskap vinner et anbud.
- Hvor blir de bussene av?
Solberg sier de ville unngått dette problemet om fylkeskommunen selv eide bussene. Det er ingen selskaper som investerer i nye busser på slutten av en kontraktsperiode.
- Hvis vi hadde drevet i egenregi, kunne vi fornyet bussene i takt med den teknologiske utviklingen, enten det er gass, hydrogen eller elektrisk.
{f2}
Mindre innflytelse
Når Brakar kun fungerer som bestiller, mener Solberg at de går utover de tillitsvalgtes innflytelse på sine arbeidsplasser.
- De tillitsvalgte i busselskapene har ingen avtale eller samarbeid med bestillerselskaper som Ruter og Brakar. Det kommer pålegg fra bestiller, men de tillitsvalgte får bare beskjed om at dette er en del av kontrakten. Når pratet Ruter og Brakar med de tilli