AddToAny

Brennhet TV-sommer - NRK og Discovery øker mest

Brennhet TV-sommer - NRK og Discovery øker mest
Lave temperaturer sender seingen til værs, men TV 2 står på utsiden av sommerens TV-fest.
Saken blir oppdatert.

Annerledessommeren 2020 har gitt utslag også i TV-seingen med en vekst i den gjennomsnittlige daglige TV-seingen på nesten 20 prosent, fra 90 minutter i fjor til 108 minutter i år. Dekningen, som vanligvis faller om sommeren, har holdt seg stabil på 90 prosent. Det er syv prosentpoeng høyere enn i fjor.

Det viser tall som TV-sjef Glenn Engebretsen i mediebyråkonsernet GroupM har samlet inn fra 1. juli til 28. juli.

- Juli er en spesiell måned hvor det enkelte år avholdes store idrettsarrangement. I år skulle både fotball-EM, OL og Tour de France trekke store seermasser, men alle de har vært borte. I stedet har man hatt sesongavslutning i Premier League og man har hatt Eliteserien, og de har vært med på å dra seingen opp. Men det som har hatt mest å si, er været og at de aller fleste nordmenn har vært hjemme, sier han til Kampanje.

- Høy temperatur er TV-seingens Lex Luthor, legger han til.

NRK tar mesteparten av den økte TV-seingen. De samlet 40,5 prosent av alle TV-seere (10 til 79 år) i juli, opp 6,8 prosentpoeng fra samme måned i fjor.

Hovedkanal NRK1 hadde en andel på 33,3 prosent.

Også TVNorge-eier Discovery Networks Norge økte sine andeler denne sommeren. TV-gruppen hadde en samlet andel på 20,7 prosent (+1,6 prosentpoeng).

I den kommersielle TV-gruppen 15 til 50 år tangerer de sin andelsrekord fra 2013 på 26,2 prosent. Samtidig leverer Eurosport Norge sin beste måned noensinne med en andel på 2,9 prosent blant alle seere fra 10 til 79 år.

- Vi leverer veldig gode andeler i juli, og tangerer faktisk vår egen andelsrekord fra 2013. Spesielt norsk fotball bidrar til at vi løfter oss. Så dette var absolutt en god start på arbeidsuken, sier Espen Skoland, operativ leder i Discovery Norge.

TV 2-gruppen står på utsiden av sommerens TV-fest. De hadde en andel på 22,1 prosent i juli. Det utgjør en betydelig nedgang fra samme måned i fjor på 7,5 prosentpoeng. Hovedkanal TV 2 hadde en andel på 11,5 prosent (- 8,3 prosentpoeng).

Nedgangen kan forklares med fraværet av fotball-EM og Tour de France, som begge løftet fjorårets TV 2-tall.

Heller ikke Nordic Entertainment Group, som driver TV3, Viasat 4 og TV6, vokser i sommer. De hadde en samlet andel på 5,9 prosent (- 1,5 prosentpoeng).

Image-text:

Tok styringen i sommer:

Tuva Fellmann og Ronny Brede Aase har vært blant årets programledere for Sommerbilen på NRK. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Og ingen nyhetshendelse har noensinne påvirket mediebruken i Norge over så lang tid som koronapandemien, skriver Knut-Arne Futsæter i Kantar Media.
Kampanje 29.09.2020
124.000 seere har «binget» alle de åtte episodene på en uke.
Kampanje 29.09.2020
- Det finnes alltid rom for å utvikle identiteten sin, sier merkevaresjefen i If.
Kampanje 29.09.2020
Byrådslederen svinger seg på isen i nyåpnede Jordal Amfi.
Kampanje 29.09.2020
Fra denne uken må du være Aftenposten-abonnent for å kunne høre Aftenpoddens USA-podkast. - Vi vil jobbe aktivt med testing av podkast bak innlogging og betalingsmur, sier avdelingsleder for lyd Karoline Fossland i Aftenposten.
Kampanje 29.09.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt