Våre Veger
30.09.2020
I vinter skal firmaet håndtere 348 kilometer riksveg. Neste år blir det mer.
De siste seks årene (fem år pluss et opsjonsår) har firmaet hatt samlede driftskontrakten for fylkesveger og riksveger i Nord-Gudbrandsdalen. Der er det E6 fra Frya og over Dovre og E136 til Bjorli som er hovedårene.
- Ja, driftskontrakter er noe spesielt. Det har vært en bratt læringskurve fra vi overtok den gamle kontrakten for Dovrefjell i 2014, sier Stian Brenden.
- Mye satsing og mye jobb. Mye mer jobb enn man tror. Det er mye tankevirksomhet hele døgnet, du har ikke fri selv om du reiser hjem, sier han.
Nå er han daglig leder på heltid, men helt til i 2012 satt han i gravemaskinen hver dag selv også.
- Jeg satt sikkert for lenge i den, sier han. Så - fra 2014 ble det driftskontrakt.
- Dovrefjell gikk greit i de seks årene den kontrakten varte. Vi var spente da vi begynte, for det er jo en fjellovergang, men det har gått bra i alle de årene. Og så kan sesongene variere ganske mye med hvor mye vegen blir stengt, for eksempel. Det er ganske langt strekk over fjellet, så vegen blir stengt hvis det må til. Og jeg tror byggherren var godt fornøyd med måten vi løste det på, sier Brenden.
- E136 kan være en krevende strekning. Det kan komme ganske store snømengder fra Lesjaskog og til Bjorli. Og det kan være svært varierende vær, fra mildt til kaldt. Og til tider kan det være svært dårlig sikt. E136 blir jo ikke stengt, for det er jo ingen fjellovergang. Men det er en krevende strekning med klima og nedbør og tungtransport. Byggherren er opptatt av service til de vegfarende, det er et poeng, og samfunnsøkonomi er et poeng. Så vi må holde den åpen så mye som er forsvarlig.
Ser ikke svart på det
- Hva synes du om at driftskontraktene blir delt opp i fylkesveg- og riksvegkontrakter?
-
Gå til mediet- Ja, driftskontrakter er noe spesielt. Det har vært en bratt læringskurve fra vi overtok den gamle kontrakten for Dovrefjell i 2014, sier Stian Brenden.
- Mye satsing og mye jobb. Mye mer jobb enn man tror. Det er mye tankevirksomhet hele døgnet, du har ikke fri selv om du reiser hjem, sier han.
Nå er han daglig leder på heltid, men helt til i 2012 satt han i gravemaskinen hver dag selv også.
- Jeg satt sikkert for lenge i den, sier han. Så - fra 2014 ble det driftskontrakt.
- Dovrefjell gikk greit i de seks årene den kontrakten varte. Vi var spente da vi begynte, for det er jo en fjellovergang, men det har gått bra i alle de årene. Og så kan sesongene variere ganske mye med hvor mye vegen blir stengt, for eksempel. Det er ganske langt strekk over fjellet, så vegen blir stengt hvis det må til. Og jeg tror byggherren var godt fornøyd med måten vi løste det på, sier Brenden.
- E136 kan være en krevende strekning. Det kan komme ganske store snømengder fra Lesjaskog og til Bjorli. Og det kan være svært varierende vær, fra mildt til kaldt. Og til tider kan det være svært dårlig sikt. E136 blir jo ikke stengt, for det er jo ingen fjellovergang. Men det er en krevende strekning med klima og nedbør og tungtransport. Byggherren er opptatt av service til de vegfarende, det er et poeng, og samfunnsøkonomi er et poeng. Så vi må holde den åpen så mye som er forsvarlig.
Ser ikke svart på det
- Hva synes du om at driftskontraktene blir delt opp i fylkesveg- og riksvegkontrakter?
-