AddToAny

Betydningen av økt Iederkompetanse i hoteIIbransjen

Pandemien førte til tøffe vilkår for hotell- og reiselivsbransjen. I Norge opplevde bransjen en stor reduksjon i omsetning, men også tap av dyktige medarbeidere. En viktig endring som ble mer tydelig under og etter covid-19 er at gjestenes reisemønstre endret seg.
Gjestene har behov for spennende opplevelser og stiller høyere krav til service leveransen. Antall digitale (zoom) møter har økt, noe som har ført til lavere møtevirksomhet for kurs- og konferansehotellene. Bransjen har også et stort behov for kvalifisert arbeidskraft, samtidig ser vi at ansattes behov er i endring, spesielt generasjon Z (født mellom 1995-2012) har andre jobbkrav enn tidligere generasjoner. Dette betyr at man har fått en ny utfordring knyttet til rekruttering. Det å tiltrekke og beholde god arbeidskraft med riktig kompetanse, er derfor viktigere enn noen gang. I tillegg er lederrollen i endring og har blitt mer kompleks. Dagens ledere skal mestre å balansere effektivt mellom utallige roller og krav fra ulike aktører, de skal være endringsdyktige og skape gode endringskulturer, de skal fremstå som gode rollemodeller, dyktige til å kommunisere, de skal sørge for gode relasjoner til aktørene og skape god inntjening for eierne. Det forventes at ledere håndterer mangfoldet, altså at de blir forstått og forstår ulike kulturer, deriblant normer og verdier hos gjester og ansatte. I dag viser hotellrapporter at bransjen har tatt seg opp igjen, men utfordringer som mangel på arbeidskraft og stadig høyere krav til teknologikunnskaper, servicel
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

Etter en lengre periode ute av drift på grunn av oppgraderinger, settes Fjord Line-cruisefergene MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord tilbake i rute ...
Strawberry (tidligere Nordic Choice Hotels) blir bransjevinner for fjerde år på rad, og klatrer samtidig 21 plasser på den totale listen fra 2022 til ...
Nordmenn dro på 6,9 millioner reiser i løpet av årets tre første måneder. 5,5 millioner av reisene var i eget land, ifølge SSB.
Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) mente at Norwegian måtte tilbakebetale bonuser gitt under pandemien, men saken er nå avsluttet.
Ingen norske eller skandinaviske selskap vinner priser denne gangen.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt