HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
24.03.2023
Pandemien førte til tøffe vilkår for hotell- og reiselivsbransjen. I Norge opplevde bransjen en stor reduksjon i omsetning, men også tap av dyktige medarbeidere. En viktig endring som ble mer tydelig under og etter covid-19 er at gjestenes reisemønstre endret seg.
Gjestene har behov for spennende opplevelser og stiller høyere krav til service leveransen. Antall digitale (zoom) møter har økt, noe som har ført til lavere møtevirksomhet for kurs- og konferansehotellene. Bransjen har også et stort behov for kvalifisert arbeidskraft, samtidig ser vi at ansattes behov er i endring, spesielt generasjon Z (født mellom 1995-2012) har andre jobbkrav enn tidligere generasjoner. Dette betyr at man har fått en ny utfordring knyttet til rekruttering. Det å tiltrekke og beholde god arbeidskraft med riktig kompetanse, er derfor viktigere enn noen gang. I tillegg er lederrollen i endring og har blitt mer kompleks. Dagens ledere skal mestre å balansere effektivt mellom utallige roller og krav fra ulike aktører, de skal være endringsdyktige og skape gode endringskulturer, de skal fremstå som gode rollemodeller, dyktige til å kommunisere, de skal sørge for gode relasjoner til aktørene og skape god inntjening for eierne. Det forventes at ledere håndterer mangfoldet, altså at de blir forstått og forstår ulike kulturer, deriblant normer og verdier hos gjester og ansatte. I dag viser hotellrapporter at bransjen har tatt seg opp igjen, men utfordringer som mangel på arbeidskraft og stadig høyere krav til teknologikunnskaper, servicel
Gå til mediet