Politidirektør Benedicte Bjørnland er tydelig på at dette var krevende oppdrag for distriktene og mannskapene som var involvert.
- Det som har preget oss mest er pandemien. Underveis har vi fått alvorlige hendelser, og Gjerdrum-raset var en krise i krisen. Det er flere lag og mange fasetter i det å oppsummere et sånt år. Det gjelder både oss som Politidirektorat, og for politidistriktene og de som har fattet vanskelige avgjørelser der ute, sier Bjørnland.
Hun forklarer at Politidirektoratet har hatt sammenhengende krisestab i to år, på grunn av koronapandemien.
- I forbindelse med pandemien har indre Schengen grensekontroll vært en betydelig utfordring og et stort løft for norsk politi. Vi har fått 400 ekstra politistillinger for å håndtere dette, og finansieringen av disse har etter hvert blitt varig. Jeg er imponert over hvordan politidistriktene der ute har evnet å snu seg rundt og håndtere dette. Vi i POD har fått løpende regelendringer, som vi har forsøkt å viderebringe på en sånn måte at det er begripelig og kan håndheves der ute. Samtidig skal vi hjelpe og understøtte politiet i distriktene, i hvordan de skal kunne drifte og ha en så normal oppgaveløsning som mulig, og samtidig ivareta smittevern, sier Bjørnland.
Leirskredet
I tillegg til den pågående koronapandemien startet året også med en pågående redningsaksjon, etter leirskredet i Gjerdrum. 10 mennesker mistet livet i leirskredet, som er et av de største som har vært i Norge.
Politiet, hovedredningssentralen og de andre nødetatene jobbet på spreng i redningsaksjonen, som varte frem til 5. januar. Etter dette fortsatte de med søk etter personer som var omkommet i skredet.
- Vår jobb som direktorat er å videreformidle situasjonsbildet opp til departementet, og samtidig påse at distriktet som er involvert har nødvendige ressurser for å løse oppdraget. Kan vi understøtte på noen måte gjør vi det. Det var en veldig tragisk hendelse, men den viste også at vi har fått til mye under politireformen, med hvor profesjonelle man har blitt i de nye politidistriktene, med stabskonsept, innsatsledelse, etterretning og ikke