AddToAny

- BEMANNINGSBYRÅET HAR ØDELAGT LIVET MITT

- BEMANNINGSBYRÅET HAR ØDELAGT LIVET MITT
Hva skjer når en polsk arbeidsinnvandrer krever det han har lovmessig krav på fra bemanningsbyrået? Da kranfører Rafal Janeczek begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt.
OSLO: Natt til 15. mars 2019 begynner riene å komme. Rafal Janeczeks kone Katarzyna er høygravid med gutten som skal bli deres tredje barn.
Klokken 04.47 sender Rafal en tekstmelding til sin arbeidsleder i bemanningsbyrået Kranfører AS:
«I'm going to the hospital with wife. Baby is coming». Den nært forestående fødselen innebærer at han ikke kan bemanne krana han er utstasjonert på på byggeprosjektet på Jessheim påfølgende dag.
To minutter etter kommer svaret fra sjefen: «We don't have anybody else».
Sjefen ringer og ber Rafal skaffe vikar. Rafal forklarer at han ikke har tid til det nå, de må skynde seg til sykehuset.
Mindre enn tjue minutter senere ringer sjefen opp igjen. Han har skaffet vikar, men vikaren vet ikke hvor krana står. Rafal må kjøre ham, sier sjefen, og sender en melding med vikarens adresse og telefonnummer. Å hente vikaren, kjøre til Jessheim og tilbake igjen, vil ta omtrent en time og tjue minutter. Det er ikke tid han og kona har.
Rafal søker raskt opp adressen og reiserute, og foreslår at vikaren kan ta toget fra Oslo S til Jessheim.
Svaret fra sjefen kommer kontant:
«Just drive him up there».

GOD JOBB I NORGE
Polen, to år tidligere: Rafal Janeczek har jobbet som kranfører i fem år, og får jobb i et norsk bemanningsbyrå. Han flytter til Norge for å operere en kran på en byggeplass i Schweigaards gate i Oslo, der entreprenøren Strøm Gundersen oppfører et nytt kontorbygg. Oppdraget er for et helt år, og Rafal er storfornøyd.
- Det var veldig bra. Sikkerheten, HMS, alt var på topp, sier Rafal, når vi møter ham i leiligheten familien leier i Groruddalen i Oslo.
For sommeren 2017 flytter også kona Katarzyna og de to barna deres til Oslo. De tas godt imot i nabolaget.
- Jeg elsker Norge. Her er det hav, fjell, innsjø og skog med masse sopp i, alt på et lite område, forteller Rafal entusiastisk.

LOVBRUDD PÅ LOVBRUDD
Men når oppdraget er over etter ett år har ikke bemanningsbyrået Kranfører AS flere oppdrag til ham. Rafal blir permittert, og får etter hvert innblikk i et annet Norge. Det viser seg også at han ikke er alene om å se medaljens bakside som bemanningsbyråansatt.

IKKE LØNN MELLOM OPPDRAG
Rafal Janeczek blir ansatt i bemanningsbyrået Kranfører AS, i hundre prosent fast stilling, i juni 2018. Firmaet er i sterk vekst og leverer kranførere til store entreprenører som AF-Gruppen, Veidekke, Skanska, Hent og NCC.
I Kranfører AS får ikke Rafal faste oppdrag over lang tid, men blir brukt som vikar. Det er nye arbeidssteder, oppdragsgivere og kollegaer hele tiden. Han sendes til et oppdrag på Gardermoen. Men Rafal har ikke bil, og må opp klokka tre om natta for å rekke å være på byggeplassen klokka 07.00. Etter hvert får han låne firmabil, men må betale drivstoff selv - opp mot 2000 kroner i uka.
I januar 2019, samtidig som ansatte i bemanningsbyråer på papiret får rett til lønn mellom oppdrag, melder det seg nye problemer for Rafal. Lønnsutbetalingene fra Kranfører AS er mangelfulle. Firmaet får ikke nok oppdrag, og Rafal får ikke betalt for de dagene han ikke jobber, selv om loven sier at han har rett på det.

KRANFØRER AS: - ET FORDREID BILDE
Daglig leder i Kranfører AS, Chris Vadseth, skriver i en e-post til Magasinet for fagorganiserte at de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av bedriften, dens samarbeidspartnere, kranleverandører eller måten de driver på.
- Påstandene om de grove overtrampene i denne artikkelen gir et fordreid bilde og er ensidig oppsummert. F
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

Det er noe eget med norsk ull. Den har liksom en helt egen spenst, mener de på Gudbrandsdalens Uldvarefabrik. Der utfører de hele prosessen fra sauens egne fibre til ferdige ullstoffer.
? BERGEN: 31. desember skal den britiske milliardæren Anthony Langley etter planen overta motorfabrikken Bergen Engines og over 900 ansatte fra Rolls-Royce.
? GUDBRANDSDALEN: Serveringsbransjen i store deler av landet mangler arbeidskraft.
? FREDRIKSTAD: Et krav om tariffavtale falt bort etter at to tredeler av medlemmene på Sleipner Motor meldte seg ut av Fellesforbundet.
For første gang kan kaffebarer eid av Starbucks i USA bli organisert. Men motstanden er tøff og veien lang.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt