AddToAny

- BEMANNINGSBYRÅET HAR ØDELAGT LIVET MITT

- BEMANNINGSBYRÅET HAR ØDELAGT LIVET MITT
Hva skjer når en polsk arbeidsinnvandrer krever det han har lovmessig krav på fra bemanningsbyrået? Da kranfører Rafal Janeczek begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt.
OSLO: Natt til 15. mars 2019 begynner riene å komme. Rafal Janeczeks kone Katarzyna er høygravid med gutten som skal bli deres tredje barn.
Klokken 04.47 sender Rafal en tekstmelding til sin arbeidsleder i bemanningsbyrået Kranfører AS:
«I'm going to the hospital with wife. Baby is coming». Den nært forestående fødselen innebærer at han ikke kan bemanne krana han er utstasjonert på på byggeprosjektet på Jessheim påfølgende dag.
To minutter etter kommer svaret fra sjefen: «We don't have anybody else».
Sjefen ringer og ber Rafal skaffe vikar. Rafal forklarer at han ikke har tid til det nå, de må skynde seg til sykehuset.
Mindre enn tjue minutter senere ringer sjefen opp igjen. Han har skaffet vikar, men vikaren vet ikke hvor krana står. Rafal må kjøre ham, sier sjefen, og sender en melding med vikarens adresse og telefonnummer. Å hente vikaren, kjøre til Jessheim og tilbake igjen, vil ta omtrent en time og tjue minutter. Det er ikke tid han og kona har.
Rafal søker raskt opp adressen og reiserute, og foreslår at vikaren kan ta toget fra Oslo S til Jessheim.
Svaret fra sjefen kommer kontant:
«Just drive him up there».

GOD JOBB I NORGE
Polen, to år tidligere: Rafal Janeczek har jobbet som kranfører i fem år, og får jobb i et norsk bemanningsbyrå. Han flytter til Norge for å operere en kran på en byggeplass i Schweigaards gate i Oslo, der entreprenøren Strøm Gundersen oppfører et nytt kontorbygg. Oppdraget er for et helt år, og Rafal er storfornøyd.
- Det var veldig bra. Sikkerheten, HMS, alt var på topp, sier Rafal, når vi møter ham i leiligheten familien leier i Groruddalen i Oslo.
For sommeren 2017 flytter også kona Katarzyna og de to barna deres til Oslo. De tas godt imot i nabolaget.
- Jeg elsker Norge. Her er det hav, fjell, innsjø og skog med masse sopp i, alt på et lite område, forteller Rafal entusiastisk.

LOVBRUDD PÅ LOVBRUDD
Men når oppdraget er over etter ett år har ikke bemanningsbyrået Kranfører AS flere oppdrag til ham. Rafal blir permittert, og får etter hvert innblikk i et annet Norge. Det viser seg også at han ikke er alene om å se medaljens bakside som bemanningsbyråansatt.

IKKE LØNN MELLOM OPPDRAG
Rafal Janeczek blir ansatt i bemanningsbyrået Kranfører AS, i hundre prosent fast stilling, i juni 2018. Firmaet er i sterk vekst og leverer kranførere til store entreprenører som AF-Gruppen, Veidekke, Skanska, Hent og NCC.
I Kranfører AS får ikke Rafal faste oppdrag over lang tid, men blir brukt som vikar. Det er nye arbeidssteder, oppdragsgivere og kollegaer hele tiden. Han sendes til et oppdrag på Gardermoen. Men Rafal har ikke bil, og må opp klokka tre om natta for å rekke å være på byggeplassen klokka 07.00. Etter hvert får han låne firmabil, men må betale drivstoff selv - opp mot 2000 kroner i uka.
I januar 2019, samtidig som ansatte i bemanningsbyråer på papiret får rett til lønn mellom oppdrag, melder det seg nye problemer for Rafal. Lønnsutbetalingene fra Kranfører AS er mangelfulle. Firmaet får ikke nok oppdrag, og Rafal får ikke betalt for de dagene han ikke jobber, selv om loven sier at han har rett på det.

KRANFØRER AS: - ET FORDREID BILDE
Daglig leder i Kranfører AS, Chris Vadseth, skriver i en e-post til Magasinet for fagorganiserte at de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av bedriften, dens samarbeidspartnere, kranleverandører eller måten de driver på.
- Påstandene om de grove overtrampene i denne artikkelen gir et fordreid bilde og er ensidig oppsummert. F
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

- Alle på jobben snakker jo om lønn. Men det er nok mange medlemmer som ikke vet at det er lønnsoppgjør nå, sier Triin Reinart.
Penger, penger og atter penger. Økt kjøpekraft er det viktigste kravet i år.
I Kristiansand oppdager de 23 studentene som tar grunnkurs for å bli yrkessjåfører på buss og lastebil at det er mye å lære. Blant annet at det er lov å si nei til sjefen.
Rett før jul la regjeringen fram sine forslag til hvordan pensjonssystemet bør se ut i framtiden. Et av de viktigste forslagene er å øke aldersgrensene for alderspensjon fra folketrygden.
I 1859 ble det startet trikotasjefabrikk i Salhus utenfor Bergen. 130 år senere var det kroken på døra, men da var det allerede bestemt at fabrikken skulle bli museum.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt