NTL-magasinet
02.06.2019
Flere år etter at den såkalte kanalstrategien ble innført i Nav, sier de tillitsvalgte at det fortsatt er mye som ikke fungerer. De mener omleggingen har gått spesielt hardt utover de mest ressurssvake.
Kanalstrategien har hatt som mål å sluse brukerne ulike veier inn til Nav, alt etter hva de trenger hjelp med. De med behov for veiledning for å komme seg i jobb, kan få avtale med saksbehandler, andre kan få svar over telefon eller finne frem på nett, for eksempel om de skal sende inn en enkel søknad.
På denne måten skulle saksbehandlerne få mer tid til å behandle kompliserte saker og jobbe mer effektivt med å få folk ut i arbeid. I tillegg skulle de som søkte enkle svar, kunne få dem raskt.
- Tanken er god! slår Jan Rune Vikan, tillitsvalgt for NTL Nav i Oslo, fast.
- Det er bra med tilgjengelighet på nett, hvis man bare finner frem. Det ligger ute store mengder nyttig informasjon. Men hvis man er dårlig i norsk eller dårlig til å bruke data, kommer man kanskje ikke til den siden man trenger.
Telefonstorm i starten. Han tror både brukere og ansatte fikk for lite tid til å vende seg til den nye måten å organisere driften på da den ble innført i 2014.
- De ansatte fikk beskjed om å være tydelige overfor brukerne om at fremover måtte de ringe eller ta kontakt digitalt. Alle ble møtt med dette. Arbeidsgiver mente at endringen måtte skje
Les opprinnelig artikkelPå denne måten skulle saksbehandlerne få mer tid til å behandle kompliserte saker og jobbe mer effektivt med å få folk ut i arbeid. I tillegg skulle de som søkte enkle svar, kunne få dem raskt.
- Tanken er god! slår Jan Rune Vikan, tillitsvalgt for NTL Nav i Oslo, fast.
- Det er bra med tilgjengelighet på nett, hvis man bare finner frem. Det ligger ute store mengder nyttig informasjon. Men hvis man er dårlig i norsk eller dårlig til å bruke data, kommer man kanskje ikke til den siden man trenger.
Telefonstorm i starten. Han tror både brukere og ansatte fikk for lite tid til å vende seg til den nye måten å organisere driften på da den ble innført i 2014.
- De ansatte fikk beskjed om å være tydelige overfor brukerne om at fremover måtte de ringe eller ta kontakt digitalt. Alle ble møtt med dette. Arbeidsgiver mente at endringen måtte skje