Magma
04.02.2020
ALLE PRIVATE bedrifter skal ha en tjenestepensjonsordning for bedriftens ansatte.
Hvor mye bedriftene skal innbetale til tjenestepensjonsordningen, avhenger av den enkelte ansattes stillingsforhold, herunder lønnsnivå og stillingsstørrelse. For at ansatte skal få den tjenestepensjonen de har krav på, må derfor bedriftene løpende rapportere endringer i ansattes stillingsforhold, herunder korrekte datoer for når personer blir ansatt og fratrer, til pensjonsinnretningen de har tjenestepensjonen hos.
De fleste arbeidsgivere rapporterer korrekte opplysninger til pensjonsinnretningen. Det har imidlertid vært flere eksempler på arbeidsgivere som ikke har opprettet den lovpålagte tjenestepensjonsordningen, eller at endringer i lønn eller stillingsstørrelse ikke har blitt rapportert til pensjonsinnretningene.
Offentlige myndigheter krever at arbeidsgiverne rapporterer oppdaterte opplysninger om ansattes stillingsforh
Gå til medietDe fleste arbeidsgivere rapporterer korrekte opplysninger til pensjonsinnretningen. Det har imidlertid vært flere eksempler på arbeidsgivere som ikke har opprettet den lovpålagte tjenestepensjonsordningen, eller at endringer i lønn eller stillingsstørrelse ikke har blitt rapportert til pensjonsinnretningene.
Offentlige myndigheter krever at arbeidsgiverne rapporterer oppdaterte opplysninger om ansattes stillingsforh