Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.
Den nye 37-foteren ligger tett inntil den nylig utgåtte 38-foteren, som faktisk virker mindre. Men det er ikke 38-foteren båten erstatter, den er erstattet av en ny 39-foter. Den nye 37-foteren erstatter en 36- foter som er en veldig mye mindre båt. Den gamle 36-foteren var en utmerket båt med to lugarer, mens trelugars-versjonen var full av kompromisser. Toalettet foran tok mye av plassen i forpiggen slik at alle lugarene ble trange. Den nye 37-foteren er bare 10 cm bredere enn den gamle 36-foteren og 25 cm lengre, men den nye har beholdt bredden hele veien, noe som gjør underverker under dekk og i cockpiten. På papiret veier den nye 37-foteren hele 1400 kg mer enn 36-foteren som den erstatter. Haldor Holm i Lunde Båt mener at tyskerne har tatt litt hardt i når de har oppgitt vekten, og at de nye Bavariane har vist seg å være litt lettere enn det oppgitte tallet når de er blitt løftet av en kran.
Seilegenskaper
Den nye 37-foteren har ikke fått noe LYStall ennå, men jeg tipper det vil havne tett opptil LYS-tallet til den gamle 38-foteren som ligger mellom 1.19 til 1.23, avhengig av seilgarderobe og kjøl. Vi fikk en kort prøvetur med det tyske verftets nyeste modell, men fikk testet den både i lett vind og i solgangsbris opp mot 10 m/s.
Seilegenskapene skuffet ikke, selv om båten hadde fast propell, standardseil og rullemast. Båten leveres kun med jernkjøl, men med to dybder. Denne hadde den lengste varianten, som er standard. Nå må det sies at båten var nystoffet og uten den ekstravekten som kommer i en slik båt ved turseiling. Det skulle ikke det store vindpustet til før båten skled av gårde i to til tre knop. Det ingen tvil