Den norske tannlegeforenings Tidende
12.11.2020
Det er ikke selvforklarende hva prøvetid betyr, og en ganske vanlig misforståelse er at det innebærer at arbeidstaker er ansatt på prøve.
Artikkelen forklarer hva prøvetid er, og hvordan arbeidsgiver bør bruke prøvetiden ved ansettelse av tannhelsesekretær/ assistent i privat sektor.
Selv etter en grundig ansettelsesprosess kan en arbeidsgiver trenge tid til å vurdere arbeidstakerens faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper, om vedkommende er pålitelig og klarer å tilpasse seg det konkrete arbeidet på en tilfredsstillende måte. Formålet med prøvetiden er å oppfylle dette behovet.
På en liten klinikk som er avhengig av et nært samarbeid mellom ulike profesjoner, kan en feilansettelse få svært store konsekvenser. Vi anbefaler derfor at arbeidsgivere benytter muligheten til å avtale seks måneder prøvetid, og at prøvetiden brukes aktivt av arbeidsgiver1.
Arbeidsgivers plikter i prøvetiden - praktisk gjennomføring
Arbeidsgiver og arbeidstaker har en felles interesse av at arbeidsforholdet skal fungere godt. For at en nyansatt skal kunne oppfylle arbeidsgivers forventninger, må arbeidstaker ha kjennskap til hvilke forventninger dette er.
Arbeidsgiver må planlegge og sette av tid til å gi den nyansatte nødvendig opplæring og veiledning. Dette er spesielt viktig for nyutdannede og ufaglærte, men også erfarne tannhelsesekretærer trenger introduksjon til arbeidet og gjennomgang av rutiner på en ny arbeidsplass. Prøvetiden er en god mulighet for arbeidsgiver til å forme arbeidstaker til virksomhetens behov.
Tannleger er ofte helt avhengig av en dyktig, velfungerende og pliktoppfyllende sekretær for at de skal være i stand til å utføre sin jobb, og for at pasientene skal oppleve å bli ivaretatt på en god måte. Det er viktig at arbeidstakere forstår at de har en viktig rolle i virksomheten.
Lag rutiner som gjelder ved alle nyansettelser2. Forslag til oppfølging av nyansatte i prøvetid:
Introduksjon ved tiltredelse:
Detaljert gjennomgang av faktiske arbeidsoppgaver for den aktuelle stillingen, f.eks. rutiner for timebestilling, avbestilling og flytting av timer, forventet bistand før, under og etter tannbehandling, hygiene, sterilisering mv.
Kommunikasjon med pasienter og kolleger Holdninger som bidrar til et godt samarbeid, en åpen dialog og et arbeidsmiljø hvor alle trives og er trygge på sine roller. Virksomhetens rutiner ved sykefravær, pauser, permisjoner, bruk av privat telefon i arbeidstiden, bruk av arbeidsgivers utstyr til private formål mv.
Skriftlig arbeidsinstruks vil klargjøre hva
Gå til medietSelv etter en grundig ansettelsesprosess kan en arbeidsgiver trenge tid til å vurdere arbeidstakerens faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper, om vedkommende er pålitelig og klarer å tilpasse seg det konkrete arbeidet på en tilfredsstillende måte. Formålet med prøvetiden er å oppfylle dette behovet.
På en liten klinikk som er avhengig av et nært samarbeid mellom ulike profesjoner, kan en feilansettelse få svært store konsekvenser. Vi anbefaler derfor at arbeidsgivere benytter muligheten til å avtale seks måneder prøvetid, og at prøvetiden brukes aktivt av arbeidsgiver1.
Arbeidsgivers plikter i prøvetiden - praktisk gjennomføring
Arbeidsgiver og arbeidstaker har en felles interesse av at arbeidsforholdet skal fungere godt. For at en nyansatt skal kunne oppfylle arbeidsgivers forventninger, må arbeidstaker ha kjennskap til hvilke forventninger dette er.
Arbeidsgiver må planlegge og sette av tid til å gi den nyansatte nødvendig opplæring og veiledning. Dette er spesielt viktig for nyutdannede og ufaglærte, men også erfarne tannhelsesekretærer trenger introduksjon til arbeidet og gjennomgang av rutiner på en ny arbeidsplass. Prøvetiden er en god mulighet for arbeidsgiver til å forme arbeidstaker til virksomhetens behov.
Tannleger er ofte helt avhengig av en dyktig, velfungerende og pliktoppfyllende sekretær for at de skal være i stand til å utføre sin jobb, og for at pasientene skal oppleve å bli ivaretatt på en god måte. Det er viktig at arbeidstakere forstår at de har en viktig rolle i virksomheten.
Lag rutiner som gjelder ved alle nyansettelser2. Forslag til oppfølging av nyansatte i prøvetid:
Introduksjon ved tiltredelse:
Detaljert gjennomgang av faktiske arbeidsoppgaver for den aktuelle stillingen, f.eks. rutiner for timebestilling, avbestilling og flytting av timer, forventet bistand før, under og etter tannbehandling, hygiene, sterilisering mv.
Kommunikasjon med pasienter og kolleger Holdninger som bidrar til et godt samarbeid, en åpen dialog og et arbeidsmiljø hvor alle trives og er trygge på sine roller. Virksomhetens rutiner ved sykefravær, pauser, permisjoner, bruk av privat telefon i arbeidstiden, bruk av arbeidsgivers utstyr til private formål mv.
Skriftlig arbeidsinstruks vil klargjøre hva