AddToAny

Apple tar opp kampen med Netflix og HBO - bruker seks milliarder dollar på nye filmer og serier

Voldsom økning i programbudsjettet til mobilprodusenten.
Det drar seg til i markedet for strømming av filmer og tv-serier når teknologigiganten og Iphone-produsenten Apple knepper til ytterligere noen hakk. Et opprinnelig programbudsjett på én milliard dollar økes nå til hele seks milliarder dollar, skriver Financial Times.

Pengene skal til å finansiere nye tv-serier og filmer med stjerner som Jennifer Aniston and Reese Witherspoon i rollene i konkurranse med de største aktørene som Netflix, HBO og Disney.

Ifølge kilder den britiske næringslivsavisen har snakket skal en av seriene ha et programbudsjett på flere hundre millioner dollar noe som gjør «The Morning Show» til en dyrere serie enn «Game of Thrones» som hadde et budsjett på 15 millioner dollar per episode.

Programbudsjettet til Apple er likevel godt under halvparten av Netflix sitt budsjett på 15 milliarder dollar i år.

Apple vil gå på lufta med sin nye strømmetjeneste TV+ I løpet av de neste to månedene og kan dermed rekke å slå underholdningsgiganten Disneys varslede strømmetjeneste Disney+ som gjør sin debut 12. november.

Image-text:

Trapper opp strømmekrigen:

Med stjerner som Reese Witherspoon og Jennifer Aniston tar Apple opp kampen med Netflix, HBO og Disney om strømmekundene. Her de to skuespillerne under en større Apple-lansering av den nye tjenesten Apple TV+. Foto: Scanpix.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

- Dette er en film alle har en mening om. Den står ut og vil bli husket, skriver juryen i sin begrunnelse.
Kampanje 18.01.2020
- Ved å frata norske selskaper muligheten til å kjøpe disse produktene og dataene tar vi konkurransekraft ut av hendene på dem, skriver Stian Rogert Kristiansen i Vizeum.
Kampanje 18.01.2020
- Utformingen av innslaget kan reise noen problemstillinger, sier Medietilsynet.
Kampanje 17.01.2020
Samtidig bruker Dentsu-sjefen anledningen til å stokke om på organisasjonen.
Kampanje 17.01.2020
- Argumentet om at man ikke visste holder nok ikke den dagen myndighetene banker på døren, skriver Bjarte Humborstad i Oslo Technology Consulting.
Kampanje 17.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt