AddToAny

Apostlenes app

Føttene ga oss den tette byen. Nå er det på tide å gi den tilbake til fotfolket. To AHO-studenter har appen klar.
I begynnelsen var føttene. Så kom byen. Og byen ble skapt etter føttenes forutsetninger. Kompakt, tilgjengelig, variert. Deretter kom bilen. Og byen ble gjenskapt i henhold til bilens behov. Langstrakt, ubegripelig, ensformig. Den bilbaserte byen er ikke bærekraftig, verken økonomisk, menneskelig, areal- eller miljømessig. Den er grunnlagt på en tanke om at økt fart i seg selv er et gode for bymobiliteten. Med høyere fart kunne tettstedene vokse i utstrekning. Det ga borgerne mer plass, byen økt forbruk og samfunnet økonomisk vekst.

Men bilbyen skremte vekk andre trafikanter i kraft av sitt dødelige tempo. Den lenket befolkningen fast til rattet, til et transportmiddel som sløste såpass med areal at det ikke fungerte når majoriteten brukte det. En runddans av kø og veikapasitetsøkninger kunne ikke forhindre at hastigheten gikk ned. I dag er ikke lenger hurtighet et mye brukt argument for bilbruk i by. Tempoet i sentrum senkes. Vi nærmer oss gangfartbyen. Nærhet, tetthet, fremkommelighet verdsettes høyere. Kanskje kan apostlenes hester igjen dominere byens kommunikasjoner?

Lære å gå

Så godt som alle er i hvert fall enige i at vi må ha mer av det. Økt fotgjengerandel har vært et nasjonalt mål i flere tiår. Like fullt er nytenkningen liten, tilretteleggingen mangelfull. Lyskryss og fortau har hovedsakelig de samme dimensjonene som før. Gangbroene like smale, vaklevorne og upraktiske. Gangprosenten har stått på stedet hvil. De bilbaserte bystrukturene er vonde å vende. Men kanskje er problemet også at fremkomstmiddelet er lite kommersielt omsettbart? I løpet av høsten lanserer Ruter, som styrer kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, en ny app der gange er helt integrert i byens transporttilbud. Bak ideen står designstudentene Erlend Grimeland og Elias Olderbakk fra AHO. De oppdaget et gapende hull i systemet. I hvert fall i Ruters egen reiseplanlegger.

- I strategien til Ruter står det at de «skal utvikle nye løsninger som gjør det lettere å bevege seg rundt» og slik «sikre at flere sykler og går oftere». Men i Ruter-appen fantes det ingen knapp man kunne velge hvis man ønsket å gå. Det fantes ingen strategi og ingen systemer. Her v

Les mer

Flere saker fra Arkitektnytt

Torsdag 9. mars vil takbaren på Folketeaterbygningen på Youngstorget i Oslo fylles for å markere en milepæl for norske arkitekturblader. Da feires sammenslåingen av Arkitektur-N og Arkitektnytt til papirmagasinet og nettstedet Arkitektur.
Arkitektnytt 02.03.2023
The Plus, Hasle Tre og Sophie Radich skole nominert til Årets Trebyggeri 2022.
Arkitektnytt 02.03.2023
Ja, jeg er «modernist» - hvis det er den rette betegnelsen for en som lar seg begeistre av god moderne design og arkitektur, skriver arkitekt Kim Skaara.
Arkitektnytt 01.03.2023
Innen 31. mars kan man nominere prosjekter til OAFs arkitekturpris 2023.
Arkitektnytt 01.03.2023
Skal Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL) favne flere, må styret arbeide med å utvikle en organisasjonskultur som appellerer mer til unge medlemmer.
Arkitektnytt 28.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt